”Lærerne flygter i disse tider fra folkeskolen og derfor er det nu vigtigere end nogensinde, at vi sørger for at få mange dygtige lærere ud fra læreruddannelsen. Derfor er det endnu merebekymrende, at regeringen ikke tager vores problemer seriøst. Læreruddannelsen er ikkeblevet forbedret, tværtimod", siger Bob Bohlbro.

Lærerstuderende advarer: Læreruddannelsen er ikke blevet bedre

"De seneste regeringer har skåret så meget på tilskuddet til læreruddannelserne, at vi nu er nødt til at råbe op", lyder det fra de lærerstuderendes formand. Han peger på, at underviserne har for lidt tid og at de studerende ikke får feedback på deres opgaver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går aftes holdt en række studenterorganisationer møde med uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen.

Minister: Manglende feedback til studerende er 'ikke acceptabelt'

Her havde de lærerstuderende håbet at kunne diskutere uddannelsens lave timetal og manglende feedback på opgaver. Men mødet kom alene til at handle om anbefalingerne fra ministerens kvalitetsudvalg, som bliver præsenteret torsdag i denne uge. Derfor har de lærerstuderende her til morgen udsendt en pressemeddelelse for at gøre opmærksom på uddannelsens problemer.

"Det er helt absurd og paradoksalt, at vi knokler med at læse og skrive opgaver om vigtigheden af feedback og evalueringer i vores uddannelse, mens vi ikke selv får det. For seks måneder siden bad vi ministeren indskrive det som en ret og et krav for os i loven, men hun lagde ansvaret over på de økonomisk pressede læreruddannelser. Det er ikke godt nok, for uden den faglige feedback så ved vi ikke hvor vi står og hvad vi skal blive bedre til. Fremtidens skoleelever har ikke fortjent at få sådanne lærere ud", siger de lærerstuderendes formand Bob Bohlbro.

Han peger på, at der gennem flere år er blevet skåret på tilskuddet til læreruddannelsen, hvilket er gået ud over uddannelsens kvalitet.

"Professionshøjskolerne har været tvunget til at skære på det administrative personale, men opgaverne er der stadig. Nu skal vores undervisere så lave administrative opgaver i stedet for at lave god undervisning til os eller give os feedback"

Folkeskolen.dk skrev allerede i juni sidste år om, at lærerstuderende ikke får feedback på deres modulprøver.

Ingen faglige krav til prøver på læreruddannelsen

Dengang svarede uddannelsesministeren i et debatindlæg, at modulerne er faglige byggesten i uddannelsen og derfor ikke giver anledning til detailafprøvning. Men tilføjede:

"Når det er sagt, så er det da helt meningsløst at aflevere opgaver, som ingen nogensinde kigger på. Og hvis det er sådan på nogle uddannelsessteder, må jeg tage afstand fra det".

Debat: Høj faglighed og feedback vigtigere end mange karakterer