Følg Pernille Keplers første måned som lærer her: http://www.folkeskolen.dk/blogs/dagbog-pernille-kepler/ (se Morten Barasinski på billede nr. 2)

To lærere skriver dagbog om deres nye hverdag

Skolereform og lov 409 med ændret arbejdstid for lærerne betyder mange forandringer. To lærere har sagt ja til at skrive dagbog på folkeskolen.dk om deres første arbejdsmåned under de nye forhold, der trådte i kraft 1. august. Det er Morten Barasinski og Pernille Kepler.

Offentliggjort
Følg Morten Barasinskis første måned som lærer her: http://www.folkeskolen.dk/blogs/dagbog-morten-barasinski/

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dagbog: Pernille KeplerDagbog: Morten Barasinski

Pernille Kepler er lærer på Hedehusene Skole i Høje-Taastrup, og Morten Barasinski er lærer på Virklund Skole ved Silkeborg.

Morten Barasinski har tidligere henvendt sig til Folkeskolen og spurgt, hvorfor der aldrig er lærere i bladet, der kigger fremad mod næste skoleår? Ja, lærerne har en undskyldning til gode for en uskøn proces med lockouten, men hvis lærerne ikke ser fremad, risikerer man at overse lyspunkterne i skolereformen, og taberne bliver eleverne, sagde han i et interview, hvor han kaldte tonen i debatten unødigt negativ.

Lærer: Ja, vi har en undskyldning til gode, men ... Lad os se fremad

Pernille Kepler er tidligere blevet fulgt af en ph.d-studerende, der skriver om lærernes arbejdstid og en journalist fra Folkeskolen, som skrev om hendes hverdag og hendes arbejds- og forberedelsestid. Hun fortæller, at hun prøver at forberede sig som meget som muligt på skolen og på årsplan forsøger at holde en arbejdstid på 37 timer om ugen, men at hun ikke tæller minutiøst.

Lærer i hurtig tid - uden egen tid

Manglen på overblik

"Jeg glæder mig til at være en lille brik i et stort udviklingsarbejde, både som lærer og forælder", skriver Morten Barasinski i sin første dagbogsblog:

Blog: "Jeg er glad for, at mit barn ikke skal starte i skole i år"

"I går startede udviklingsarbejdet så - hverdagen meldte sig. Det startede som alle andre år: jeg mødte ind for at få overblik over kommende skoleår … jeg er aldrig tidligere påbegyndt et skoleår med fuldt overblik (hvad det end måtte være) og håber aldrig det sker - jeg trives i det uvisse og er ikke bekymret for alle de ubesvarede spørgsmål, der er her før skolestart", skriver han.

Pernille Kepler skriver i sit første indlæg, at hun har skiftet sit profilfoto på facebooksiden "Se mig i øjnene" ud med en ja-hat og lagt en ja-tekst på siden.

Blog: Med ja-hatten på arbejde

"Jeg er nemlig en ja-lærer. Ja til god undervisning, god planlægning, godt engagement, godt samarbejde, god udvikling, god sparring og gode forandringer. Det var lidt svært at beholde hatten på i dag", skriver hun og fortæller at der var byggerod på skolen, skemaerne var ikke færdige, og dagen gik med møder, som mest handlede om planlægning af … møder. Men det var dejligt at se kollegerne igen, og hun tog et par nye kolleger på rundvisning på skolen.

"Denne uge bliver tung - jeg glæder mig, til eleverne møder ind!", skriver hun.

Følg med på folkeskolen.dk og giv dit bidrag til debatten i komentarfeltet under indlæggene.