Bent Hansen, der er formand i Haderslev Lærerkreds, var idag indkaldt til møde på kommunen om lærerkredsens arbejdsmiljøundersøgelse.

Fælles indsats for tålelig inklusion i Haderslev

I dag mødtes Haderslev-lærernes formand med kommunens direktør for børne- og familieservice for at drøfte den lærerkredsundersøgelse, der for nylig afslørede store arbejdsmiljøproblemer med inklusionen: Kommunens egen trivselsundersøgelse viser en generel tilfredshed med arbejdsmiljøet, men på mødet nåede parterne frem til, at der er store forskelle mellem skolerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvor vores undersøgelse går meget på arbejdsbetinget stress og inklusionen, er kommunens mere generel og inddrager også andre faggrupper end lærerne. Der er ingen tvivl om, at kommunens trivselsundersøgelse bon'er specielt dårligt ud for skolerne, og det skal selvfølgelig ses i lyset af forårets lockout", siger formand for Haderslev Lærerkreds Bent Hansen.

Haderslev-lærere: Inklusion giver problemer 

Men efter i dag at have holdt møde med kommunens direktør for børne- og familieservice Charlotte Veilskov er Bent Hansen optimistisk på Haderslev-lærernes vegne. Han fortæller, at de på mødet blev enige om at indkalde skoleledere og tillidsrepræsentanter fra samtlige af kommunens 12 skoler til en drøftelse af de generelle problemstillinger, som undersøgelserne har udpeget. På mødet vil man også opfordre de enkelte skoler til at tage de mange skolespecifikke problemstillinger op i skolernes egne MED-udvalg.

Bent Hansen kalder det en todelt strategi, som han håber vil favne det forhold, at der i kommunens trivselsundersøgelse viste sig være store forskelle på typen og graden af problemer på de enkelte skoler.     

Ingen centrale handleplaner

Charlotte Veilskov kalder mødet med Bent Hansen for et godt og konstruktivt møde.

"Bent og jeg er meget enige om, at vi skal have hele billedet tegnet. Vi har tydeligvis nogle lærere, hvis trivsel kunne være bedre, og det skal vi tage alvorligt, men vi har ligeså tydeligt også nogle lærere, der stortrives, elsker deres job og brænder af engagement. Og dem skal vi sørme også tage os af", siger hun.  

Mens lærerkredsens arbejdsmiljøundersøgelse ikke skelnede mellem skoler, er kommunens trivselsundersøgelse delt på hver enkelt af de 12 skoler.

"Det er her, vi kan se, at der er stor forskel fra skole til skole, og derfor er vi også enige om, at vi ikke som sådan skal lave centrale handleplaner. Det, der er vigtigt, er, at man tager dialogen ude på den enkelte skole", siger Charlotte Veilskov, der opfordrer til, at man arbejder målrettet med det, som undersøgelsen også viser, at man er god til på den respektive skole.    

Direktør: Vi må ikke tale en helt faggruppe ned

Fra Rambøll, der står bag kommunens undersøgelse, har Charlotte Veilskov bestilt en opfølgende rapport, der samler resultaterne fra de 12 skoler og giver et samlet billede af, hvordan det står til i Haderslev skolevæsen. Den rapport er på trapperne og skal også danne baggrund for stormødet med alle kommunens skoleledere og tillidsrepræsentanter. Den samlede rapport er vigtig, mener Charlotte Veilskov.   

"Når vi fx ser på de tal, der handler om den nærmeste leders anerkendelse af éns stykke arbejde, så ser vi nogle markant anderledes svar i trivselsundersøgelsen end i lærerkredsens undersøgelse. Det er interessant, men jeg vil ikke turde gætte på, hvorfor det er. Det er heller ikke det, der er interessant. Det er det til gengæld at få startet dialogen ude på skolen", siger hun og understreger igen, at det er vigtigt også at huske på de gode resultater af trivselsundersøgelsen.

"Vi har rigtig mange, også lærere, der trives godt. Der er tre gange så mange, der placerer sig i den høje ende som i den dårlige. Det er også vigtigt at så sagt, så vi ikke kommer til at tale en hel faggruppe ned".   

Evaluering om et år

Om et år fra nu vil kommune og lærerkreds følge op på de indsatsområder, der vil blive udpeget og sat i gang på hhv. stormødet og møderne på de enkelte skoler.

"Vi vil følge op, for at se, hvordan det er gået. Desuden er det planen, at vi i Haderslev Lærerkreds laver samme arbejdsmiljøundersøgelse næste år i november, som vi nu har gjort det to år i træk", siger Bent Hansen.