60 procent af lærerne i et pilotprojekt, mener at internet til afgangsprøven i skriftlig fremstilling kan anbefales i høj grad
Arkivfoto: Michael Parly Pedersen
Succes med internet og gruppearbejde til afgangsprøven
Lærere, censorer og elever har i et forsøg oplevet stor tilfredshed med at bruge internet, gruppearbejde og projekter til folkeskolens afgangsprøve.
Forsøgets resultater
Internetadgang i skriftlig fremstilling:
60 procent af lærerne, 86 procent af censorerne og 66 procent afeleverne vil i høj grad anbefale prøven fremadrettet.
Gruppeprøver i fysik/kemi
81 procent af censorer, 95 procent af lærere og 67 procent afeleverne vil i høj grad anbefale gruppeprøven
Gruppeprøver i fremmedsprog
43 procent af censorerne, 59 procent af lærerne og 53 procent afeleverne i høj grad anbefale gruppeprøven
Projekt- og produktorienterede prøver ikristendomskundskab, samfundsfag og historie
75 procent af lærerne, 56 procent af censorerne og 48procent af eleverne kan i høj grad anbefale prøveformen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningsministeriet har netop offentliggjort en evaluering af et forsøg med tre anderledes måder at tænke i afgangsprøve. I forsøget måtte eleverne have adgang til internettet under løsning af den skriftlige fremstilling, prøven i fysik/kemi og i fremmedsprog måtte foregå i grupper og i fagene kristendom, samfundsfag og historie foregik prøven gennem et projekt over eksempelvis 24 timer.
Endnu uafklaret om fysikelever må tage afgangsprøve i grupper
Efterfølgende har lærere, censorer og elever vurderet prøveformen i spørgeskemaer og interview, og de udtrykker generelt tilfredshed med at dagligdagens undervisningsformer kommer ind i afgangsprøven. I en pressemeddelelse fra Undervisningsministeriet, glæder undervisningsminister Christine Antorini sig over de positive resultater,
"Vi skal tilbyde folkeskolens elever virkelighedsnære og tidssvarende prøveformer, som kan bidrage til at styrke det faglige niveau, og som samtidig motiverer både de fagligt svage og de fagligt stærke elever til at sætte deres viden i spil i prøvesituationen," siger Christine Antorini.
Mere virkelighedsnære afgangsprøver Det er især i forhold til brug af internettet, at sammenhængen til elevernes dagligdag bliver fremhævet. 60 procent af lærerne i forsøget svarer, at de i høj grad kan anbefale adgang til internettet i skriftlig fremstilling. Ifølge evalueringen mener lærerne, at elevernes skriveproces bliver styrket på grund af den nutidige kontekst, prøven foregår under. Samme store anbefaling giver 84 procent af censorerne og 66 procent af eleverne.
Samtidig nævner elever og lærere, at det fortrinsvist er de mellemstærke og de stærke elever, der har en fordel af at bruge internettet til opgaveløsningen, fordi de svageste elever mister fokus. Lærerne anbefaler derfor, at man forbereder eleverne til at have en kritisk tilgang til informationssøgning på nettet.
Positive erfaringer med afgangsprøve i idræt
Også i en prøveform med gruppearbejde, fremhæver forsøgets lærere, at prøveformen styrker det undervisningsnære, fordi gruppearbejde er en væsentlig del af dagligdagens undervisning. Det giver eleverne sikkerhed i prøvesituationen, mener lærerne. Gruppeprøven er blevet afprøvet i fagene fysik/kemi og i fremmedsprogene, og prøveformen får flest positive tilbagemeldinger i fysik/kemi. 95 procent af lærerne vil i høj grad anbefale gruppeprøven, mens det samme gælder for 81 procent af censorerne og 67 procent af eleverne.
Undervisningsministeriet oplyser, at erfaringerne fra de tre forsøg vil indgå i et samlet oplæg om videreudvikling af folkeskolens prøver. Oplægget vil blive drøftet i folkeskoleforligskredsen som opfølgning på aftalen om et fagligt løft af folkeskolen. Du kan læse den samlede evaluering i linket til højre.
Læs mere
Læs: Evaluering af forsøg med folkeskolens prøver skoleåret2012/2013