Debat

Inspirationsprogram for varierede undervisningsformer

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anders Bondo undrer sig over, at undervisningsministeriet søsætter et inspirationsprogram for en længere og varieret skoledag nu.

Det burde være gjort for flere år siden, siger Bondo til folkeskolen.dk (Bondo: Forsøg med folkeskolereformen kommer i 11. time, folkeskolen.dk 20. november) og mener, det er udtryk for, at »man har besluttet en reform, som ingen ved, hvordan man skal få til at fungere«.

Det er nu ikke korrekt. Reformen hviler blandt andet på en række forsøgs- og udviklingsprogrammer, der er gennemført over en årrække lige fra skolestartsforsøg til læring i bevægelse, håndværk og design og nye opgave- og prøveformer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Med det nye udviklingsprogram er der afsat 20 millioner kroner til at hjælpe kommuner og skoler med at forberede den nye skole så godt som muligt. Sammen med de nye læringskonsulenter, det nye Resursecenter for Folkeskolen, efteruddannelse med videre kan det understøtte det lokale arbejde med, hvordan folkeskolereformen rent praktisk skal udmønte sig på den enkelte skole.

Inspirationsprogrammet, som Folkeskolen tidligere har omtalt, er et led i den indsats og et tilbud, der giver mulighed for i fællesskab at udvikle og afprøve innovative ideer til, hvordan vi helt konkret kan skabe den nye skoledag. Det er jeg sikker på, at mange lærere, ledere og forvaltninger kan se mulighederne i. På den måde fortsætter vi traditionen med forsøg og udviklingsprojekter i folkeskolen både før og efter reformer, men på en måde, hvor vi hele tiden bygger oven på den viden, vi allerede har. Deler viden endnu bedre. Og hvor vi lærer af hinandens eksemplariske forløb.

Svar fra Anders Bondo