Vi må ikke gøre det stigmatiserende at gå i 10. klasse ved at gøre det til en klasse for tabere, sige Anders Bondo

DLF om regeringsudspil: Se på den enkelte elev og ikke karakteren

Regeringen vil styrke erhvervsuddannelserne blandt andet ved at eleverne skal bestå dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøver. Danmarks Lærerforening mener, at karakterkrav er for nem en løsning at gribe til og advarer samtidig imod en 10. klasse for tabere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt lagde i sin åbningstale til Folketinget i dag op til en reform af erhvervsuddannelserne, der skal gøre dem mere attraktive og mindske frafaldet. Fremover skal afgangselever mindst have karakteren 2 i dansk og matematik ved de afsluttende prøver i folkeskolen for at kunne komme ind på en erhvervsuddannelse - eller alternativt en forhåndsaftale om praktikplads.

I Danmarks Lærerforening er formand Anders Bondo Christensen enig i, at alt for mange elever falder fra især erhvervsuddannelserne, og at folkeskolen har et medansvar for at få det ændret. Men han mener ikke, at et karakterkrav er den rigtige løsning.

"Afgangsprøverne er konstrueret, så cirka 10 procent vil få laveste karakter. På den baggrund giver det ikke mening at lade karakterer ved afgangsprøver afgøre, om man kan blive optaget på en ungdomsuddannelse. Dertil kommer, at den gruppe elever, der falder fra på ungdomsuddannelserne, ikke nødvendigvis består af de samme elever, som har det fagligt svært i skolen. F.eks. har mange ordblinde det meget svært ved afgangsprøverne, men klarer sig fint i ungdomsuddannelserne. Og mange elever, der dropper ud med personlige eller sociale problemer, har ikke haft vanskeligheder ved folkeskolens afgangsprøver. Vi skal tage udgangspunkt i den enkelte elev ", siger Anders Bondo.

Åbningstale: Nu bliver 9.-klasse-karakteren adgangsgivende

Se hellere på uddannelsesparathed "Vi er enige i, at det er vigtigt, at de elever, der kommer ind på erhvervsuddannelserne, er engagerede og har de nødvendige forudsætninger. Spørgsmålet er, om karakteren er det egnede redskab til at afgøre det. Det mener vi ikke, at det er", siger Anders Bondo Christensen til folkeskolen.dk

Anders Bondo mener, man hellere bør kigge yderligere på den uddannelsesparathedsvurdering, som UU-vejlederne giver eleverne, frem for karakterer. Han opfordrer derfor til, at UU-vejlederne får en endnu mere central rolle i skolen, så de kan sikre, at alle elever får den rigtige vejledning.

Vejlederforening: Erhvervsuddannelsesudspil giver ikke nok

10. klasse skal ikke være for tabere I åbningstalen lagde Helle Thorning-Schmidt desuden op til, at de elever, der ikke kan komme ind på en erhvervsuddannelse, fordi de ikke opfylder karakterkravet, skal have tilbud om et nyt forberedende 10. klasseforløb, der er målrettet erhvervsuddannelserne.

"10 klasse er en stor succes og et tilbud, som fortsat bør gives til alle elever. Vi ved, at frafaldet på ungdomsuddannelserne er mindre blandt elever, der har gået i 10. klasse. Elever med særlige vanskeligheder og elever, som klarer sig godt, har gavn af at være en del af det samme fællesskab - det gælder også i 10. klasse. Vi må ikke gøre det stigmatiserende at gå i 10. klasse ved at gøre det til en klasse for tabere", siger Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse og opfordrer endnu en gang politikerne til at besøge et 10.klasses-center.

 DLF til politikerne: Kom ud på 10. klasse-centrene