"Det er altafgørende, om man trives på sin skole. Når man skal vælge ungdomsuddannelse er det af kæmpe betydning, om der er fester og venner", siger formanden for Danske Skoleelever.
Danske Skoleelever om åbningstale: Karakterer og socialt fokus vil virke
Danske Skoleelever er positive overfor statsministerens forslag til, hvordan erhvervsuddannelserne bliver gjort mere attraktive for folkeskolens afgangsdelever. Formand Agnete Vienberg tror, aldersopdeling og flere timer vil være afgørende for de unges valg.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Erhvervsuddannelserne skal i fremtiden være uddannelser, der er tæt på de unges livsstil og som lægger vægt på det faglige, lyder det fra Danske Skoleelever, som mener at Helle Thorning-Schmidts forslag i dagens åbningstale understøttede netop de synspunkter.
Åbningstale: Nu bliver 9.klasse-karakteren adgangsgivende
"Generelt synes jeg, Helle Thorning maler et billede af en skole, der bliver mere skole. Det er en god ide at sætte adgangskrav på erhvervsuddannelsen. At kunne læse og regne er afgørende for at kunne begå sig både på en uddannelse og i samfundet, og det sikrer man ved bare et snit på 2".
I åbningstalen nævner Helle Thorning intet om, at karaktergennemsnittet skal have betydning på andre ungdomsuddannelser end erhvervsuddannelserne. Det undrer Danske Skoleelever, der håber på et adgangsgivende snit på alle ungdomsuddannelser.
"Jeg synes, det er underligt, at man ser gymnasiet og erhvervsuddannelserne så adskilt, at der ikke skal være adgangsgivende karakter på begge ungdomsuddannelser. Det kunne være fedt, hvis der også blev et lignende snit for at komme på gymnasiet", siger formand Agnete Vienberg Hansen.
Skoleeleverne er særligt glade for, at Helle Thorning foreslår aldersopdeling på erhvervsuddannelserne, så unge kan gå på hold sammen med jævnaldrende, ligesom flere timer, der vil sikre en skoledag, der minder om den, vennerne på gymnasiet har. Ifølge Agnete Vienberg appellerer det til den virkelighed, de unge befinder sig i.
"Det er altafgørende, om man trives på sin skole. Når man skal vælge ungdomsuddannelse er det af kæmpe betydning, om der er fester og venner. Det er bare sådan vores hoveder fungerer i den alder, og vi tænker knap så meget over karriere og faglig understøttelse. Flere timer på skolen kan give et fællesskab, og det tror jeg vil virke", siger Agnete Vienberg Hansen.