Lone Katborg
26 år -
Linjefag i dansk, samfundsfag og kristendomskundskab. Netopbegyndt i tredje vikariat på Søndervangskolen i Hammel.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Bare rolig - I kommer til at vælte jer i job«. Sådan lød meldingen, da Lone Katborg startede på læreruddannelsen i 2007. De studerende blev opfordret til at vælge linjefag udelukkende ud fra interesser, for efterspørgslen efter lærere ville være stor uanset fagkombination. Men i løbet af uddannelsens fire år blev virkeligheden en anden.
»Da jeg startede, overvejede jeg på intet tidspunkt, at jeg kunne ende som arbejdsløs. Så det var forfærdeligt at dimittere i en tid, hvor lærermangel var blevet til lærerfyringer«, fortæller Lone Katborg.
I løbet af den sidste tid på uddannelsen oplevede hun, hvordan der blev pisket en demotiverende stemning op, for både a-kassen, medier, undervisere og de studerende talte om, at jobmarkedet så håbløst ud. De første måneder som nyuddannet tilbragte Lone Katborg da også som ledig.
»Det var enormt hårdt at være arbejdsløs. Jeg kunne næsten ikke holde det ud. Nogle siger 'nyd det', andre forsøger med et 'der skal nok dukke noget op', men det er svært, når man ved, at det ikke nødvendigvis kommer til at ske. Jeg elsker at undervise og havde selvfølgelig taget uddannelsen for at komme i arbejde, så det var virkelig hårdt at møde alle afvisningerne«, siger hun.
Lone Katborg oplevede, at mange døre lukkede sig, fordi hun kun havde tre linjefag. Hun var fra den første årgang på den nye læreruddannelse, så skolelederne var vant til ansøgere med undervisningskompetencer i flere fag, end hun har. Fra a-kasse og jobcentre blev hun mødt af bureaukrati og følelsen af, at der blev sat spørgsmålstegn ved hendes egen interesse i at få et arbejde.
Efter 13 uger indgik Lone Katborg selv en aftale om at komme i løntilskudsjob fra september 2011 til april 2012 ved Søndervangskolen i Hammel, hvor hun også tilbragte sin praktik på uddannelsens fjerde år. Det har efterfølgende ført til vikariater samme sted, først fra april til sommeren 2012, derefter fra sommeren til marts og nu fra marts til denne sommer.
»Vikariaterne har givet mig meget erfaring, for jeg underviser i mange forskellige fag, som jeg ikke havde på læreruddannelsen. Og både mellemtrin og udskoling. Men jeg håber selvfølgelig, at det engang kan føre til en fast stilling med mine linjefag«, siger hun.