Historien om forskernes kamp med ministeren har givet genlyd i forskerkredse, hvor både Forsker Forum og Videnskab.dk har beskrevet sagen. (Foto: Faksimile af Folkeskolen)
DPU fastholder: Det, vi skriver, er korrekt
Ministeriet for Børn- og Undervisning kendte på forhånd resultaterne fra Timss og Pirls, alligevel undsagde Antorini dem efterfølgende.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Tillykke til norske lærere og elever. I dag fik vi nye internationale undersøgelser, der viser at norsk skole er i fremgang, norske elever får stadig bedre resultater - fremgang i matematik, naturfag og læsning. Det er bra, for det bekræfter et billede af, at norsk skole bliver stadig bedre. Der er meget, der skal blive bedre, men i dag er drejer det sig om at gratulere alle i norsk skole, der bidrager til at vi får stadig bedre resultater. Tillykke."
Sådan modtog den norske statsminister Jens Stoltenberg den 11. december sidste år nyheden om, at de norske elever havde forbedret sig markant i Timss og Pirls undersøgelserne.
De danske elever ligger højere end de norske og har også haft markant fremgang. Men i Danmark kom det ikke til at handle om elevernes fremgang. Til gengæld blev resultaterne genstand for en informationskamp mellem forskerne bag undersøgelsen og børne- og undervisningsminister Christine Antorini.
Forskere trækker tæppet væk under Antorini
Ministeriet skrev pressemeddelelsen: "Fejlfortolkning af Timss og Pirls: Flere timer giver alt andet lige bedre resultater". Dermed afviste ministeren forskningen.
Forskerne bag undersøgelserne forsøgte herefter gentagne gange, men uden succes, at få rettet fejlen hos ministeriet. Christine Antorini har senere blandt andet stået på mål for pressemeddelelsen i skriftlige svar til folketinget.
"Fejlen" opstod på DPU I ministeriets oprindelige pressemeddelelse udpeges Institut for Uddannelse og Pædagogik(DPU), Aarhus Universitet, som arnested for misforståelserne.
"Desværre har mange medier på baggrund af en pressemeddelelse fra DPU fejlciteret den nye rapport. I pressemeddelelsen fra DPU står der: 'Timetal er ikke afgørende. Undersøgelserne viser, at antallet af undervisningstimer ikke er afgørende for elevernes præstationer - hverken når det gælder læsning eller matematik og natur/teknik'. Men der er intet belæg i hverken Timss eller Pirls for at konkludere noget endegyldigt om sammenhængen mellem elevresultater og timetal i de enkelte fag". Sådan står der stadig, på uvm.dk.
KL dropper ministeriets Timss- og Pirls-tolkning
Har samarbejdet med ministeriet Men DPU fastholder deres oprindelige formulering.
"Vi er helt sikre på, at det, vi skriver i pressemeddelelsen, er korrekt. Vores pressemeddelelse er baseret på det, som forskerne har fundet ud af i deres undersøgelser. Men vi har jo et samarbejde med Ministeriet for Børn og Undervisning, og helt op til offentliggørelsen af rapporterne har vi haft et tæt samarbejde med embedsmændene derinde. De har også været vidende om vores pressemeddelelse, da vi gik ud med dem. Vi har samarbejdet med Ministeriet for Børn og Undervisning om det her", fortæller institutleder Hanne Løngreen.
Liberal Alliance: Pinlige krumspring fra ministerens side
Ministeriet kender metodik Forskningen og designet bag undersøgelserne er ikke opstået på DPU.
"Vi har et fortrinligt samarbejde med ministeriet, og netop omkring offentliggørelsen (af Timss og Pirls - redaktionen) var vi i dialog med ministeriet om, hvad der skulle ske. Det design, der ligger til baggrund for både Timss og Pirls, er udviklet af IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - redaktionen). Derfor er den metodik, der er anvendt, en metodik, der skaber en validitet i forhold til forskningsresultater. Det ved folkene i ministeriets styregruppe også", siger Hanne Løngreen.
Selvom der har været et samarbejde, er det altså endt med, at ministeriet har underkendt resultaterne fra Timss og Pirls, og det er svært at gardere sig imod, fortæller Hanne Løngreen.
"Vi kan ikke styre, hvordan vores forskning bliver brugt. Det, vi kan styre, er, at vi laver noget ordentligt forskningsarbejde. Og det har vi også gjort i denne her sag. Ét er forskning, noget andet er den politiske virkelighed".
Professor: Lærernes indsats er årsag til fremgang i Timss
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini.
Læs mere
Videnskab.dk: Derfor går danske forskere i kødetpå undervisningsministeren
Sevideoen på Stoltenbergs facebookside.