Ny pjece om samarbejdet mellem lærere og socialrådgivere

Det kan få ubehagelige konsekvenser for udsatte børn, hvis samarbejdet mellem lærere og socialrådgivere ikke fungerer. Derfor udgiver Lærerforeningen og Socialrådgiverforeningen nu en pjece, der skal hjælpe til et bedre samarbejde i kommunerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Danmarks Lærerforening håber man, at pjecen kan give øget opmærksomhed om nødvendigheden af samarbejde de to faggrupper imellem.

"Mange lærere føler, at de indberetter problemer med børn til myndighederne uden at der sker noget. Og på den anden side mener en del socialrådgivere, at lærerne indberetter for lidt. Derfor tror vi, at der er behov for en dialog, så man kan få af- eller bekræftet myterne og dermed få gjort samarbejdet bedre", fortæller konsulent i Danmarks Lærerforening Aksel Kramer.

Pjecen 'Håndgreb i Samarbejdets Svære Kunst' er en del af Lærerforeningen og Socialrådgiverforeningens projekt 'Hånd om Alle Børn', som blandt andet har lavet en karavane til fem kommuner, som har styrket samarbejdet mellem faggrupperne.

I pjecen bliver de fem kommuners tiltag præsenteret, og den indeholder også ti gode råd om anerkendende samarbejde.

"Den enkelte lærer kan bruge denne pjece til at blive klogere. Både på samarbejdet, fordi vi for eksempel forklarer, hvorfor det kan tage et stykke tid, før der sker noget, men også på selve underretningspligten. Vi har beskrevet i pjecen, hvordan man skal forholde sig som lærer, for underretning er jo ikke bare noget man gør for at have sin ryg fri. Det er en proces, hvor man taler med sin leder og forældrene undervejs", siger Aksel Kramer.

Pjecen er sendt ud til lærere og socialrådgivere over hele landet med en opfordring til kommunerne om at holde temamøder om samarbejdet.