Større ledelsesrum - og større fokus på undervisningens kvalitet. Det er ifølge Gordon Ørskov Madsen to af resultaterne af professions-arbejdstidsaftalen fra 2008.
Foto: Klaus Holsting
Evaluering: A08 har ændret lærerrollen
Professionsaftalen fra 2008 har ændret lærerrollen, viser en ny evaluering, som KL og DLF sammen har sat i værk. Aftalen har givet team større frihed, mens den enkelte lærer har fået mindre. Derfor skal der yderligere fokus på teamsamarbejde, lyder anbefalingen.
85 af landets 98 kommuner
Lærerne i 78 kommuner arbejder lige nuefter en A08-aftale. Herudover har syv kommuner såkaldteKTO-aftaler, der er lokale aftaler efter samme principper somA08-aftalen. Dermed arbejder lærerne i 85 ud af landets 98 kommunerefter en professionsaftale i dette skoleår.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne tager godt imod A08. De giver udtryk for, at de har taget undervisningsopgaven til sig. Aftalen har flyttet fokus fra hvad der er tildelt tid til - til at gøre hvad der er nødvendigt. Men dette skift gør det nødvendigt at prioritere teamsamarbejdet mere, end det sker i dag.
"Man skal arbejde med teamet, det kommer ikke af sig selv", siger en af lærere, der er interviewet i rapporten.
Tydelige mål for teamet Rapporten konkluderer, at lederne kan blive bedre til at sætte tydelige mål og rammer for undervisningen og teamsamarbejdet. Der er brug for forventningsafklaring og dialog med ledelsen og i teamet. Og det er vigtigt, at der er fokus på løbende kompetenceudvikling af teamene.
Solrød: Ny arbejdstidsaftale giver eleverne en time mere om ugen
Formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen følger arbejdet med A08 tæt. Han er glad for evalueringen, men ved, at der stadig er områder, der skal arbejdes med.
"Evalueringen viser, at det er vigtigt at sætte teamsamarbejdet i en ramme, og at ledelsen og teamet selv får beskrevet, hvad det er for en opgave, der skal løses. Det er også vigtigt, at skolelederen er opmærksom på at sætte processer i gang, når teamsamarbejdet skal udvikles".
Lederens ledelsesrum er øget Lederne er glade for at planlægningen af skoleåret er blevet lettere. De er også glade for, at mange konkrete opgaver indgår i den samlede undervisningsopgave, så der kan prioriteres og planlægges løbende efter behov.
DLF glæder sig over nye lokale arbejdstidsaftaler
Evalueringen viser, at pædagogisk ledelse fylder mere hos lederne end lige efter overgangen til den nye aftale. Ledelsesrummet er blevet større. Lærerne mener, at det er vigtigt, at lederne er tæt på lærernes undervisning og teamsamarbejde. Desuden peger rapporten på, at systematisk videndeling mellem skolelederne er en vigtigt, hvis lederne skal kunne udfylde rollen som pædagogisk leder.
"Der er skabt et større ledelsesrum med A08, og der er skabt fokus på kvalitet i undervisningen", siger Gordon Ørskov Madsen.
KL og DLF har sammen sat evalueringen i gang, men KL vil ikke være med til at offentliggøre den, fordi kommunerne ved de igangværende overenskomstforhandlinger ønsker at komme af med A08-aftalen. DLF har derfor valgt at sende evalueringen ud alene.