DLF: Sådan skal folkeskolen se ud
Helsides-annoncer med fire enkle bud på en bedre folkeskole fylder i dag en række aviser og internetsider. Det er Danmarks Lærerforening, der står bag en stor kampagne, som giver foreningens opskrift på en folkeskolereform.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi kommer med vores bud på indholdet i den kommende reform af folkeskolen. Formålet er som professionelle at fortælle, hvad vi mener, der skal til for at vi får en bedre folkeskole. Vi vil gerne have befolkningen til at bakke op om de konkrete forslag", siger formand for DLF Anders Bondo Christensen om kampagnen, der også skal vise, at lærerne har viljen til en bedre folkeskole.
DLF-kampagne: Folkeskolen skal have plads til elevers forskelligheder
I aviserne i dag og de kommende uger vil folkeskolelærerne Line, Tina, Mads og endnu en Line i annoncer stå for DLF's bud på en kommende reform.
"Max. 24 elever i klassen"
"Plads til alle i undervisningen"
"Elever har ret til en lærer, der er uddannet i faget"
"Kære elever, I skal kunne læse for livet og regne det hele ud. Men ikke på den halve tid", lyder overskrifterne i de fire annoncer.
Forældre vil have under 24 elever i klassen
Opbakning til ny reform
Dagsordenen er klar: DLF ønsker færre elever i klasserne og en plan for og støtte til inklusion. Lærerforeningen ønsker desuden, at alle elever får det vejledende timetal, og at alle elever har en lærer, der er linjefagsuddannet i det, han underviser i.
"Vi har naturligvis mange flere bud på forbedringer af folkeskolen, men vi har valgt at koncentrere os om disse fire i kampagnen. Det er den tredje reform af folkeskolen, der bliver gennemført, mens jeg er formand. Folkeskoleloven blev ændret 28 gange på 7 år. Denne gang må vi sikre, at reformen betyder noget for elevernes udbytte af undervisningen og forældrenes opbakning til folkeskolen", siger Anders Bondo.
Kampagnen bliver bakket op af en række undersøgelser, som DLF løbende sætter i gang.
Arbejdspres
Midt i en tid, hvor der bliver færre og færre lærere på skolerne til at udføre opgaverne, vil nogle lærere måske have svært ved at forstå, hvorfor kampagnen ikke handler om, hvor pressede lærernes hverdag er, erkender Anders Bondo Christensen. Men det er ikke denne kampagnes formål, lyder det fra lærerformanden.
"Vi ønsker en debat om, hvad en reform skal indeholde, hvis målet er dygtigere elever og styrket forældreopbakning til folkeskolen. Jeg er helt klar over, at kommunernes massive besparelser på folkeskolen, der blandt andet har medført en reduktion i antallet af lærere på hele 10 procent, har stor betydning for mulighederne for at give eleverne den bedst mulige undervisning. Det vil vi naturligvis inddrage i drøftelserne med ministeren, men med denne kampagne fokuserer vi på, hvilke reformtiltag der skal til for at styrke folkeskolen", siger Anders Bondo.
Egne annoncer
Udover hel- og halvsides avisannoncer i de store dagblade kommer kampagnen til at bestå af webbannere og videostreams på Facebook og avisernes netsider. DLF har også oprettet et særligt kampagnesite, www.enbedrefolkeskole.dk. Lærere og andre får desuden mulighed for at lave egne annoncer for en bedre folkeskole og uploade dem på Facebook. Kampagnen er skabt i samarbejde mellem DLF's kommunikationsafdeling og reklamebureauet Primetime. Den koster omkring 2,5 millioner kroner.
Alle lærere over hele landet er i dag kl. 15 inviteret til faglig klub-møde på deres skole for at høre om mere om kampagnen.
DLF vil have lærernes input til ny folkeskolereform
Læs mere
Kampagnesitet www.enbedrefolkeskole.dk