"It er en kompleks størrelse, og det er lederne, der skal samle trådene og sætte gang i en udvikling. Vi har set eksempler på skoler, som har forbedret deres brug af it helt enormt, fordi lederen har fundet området vigtigt og udviklet det ved hjælp af dygtige kollegaer,” siger Christine Antorini.
Foto: Thomas Tolstrup
Skoleledere skal sikre it-udviklingen
Ministeriet for Børn og Undervisning samler over 100 skoleledere i et nyt netværk, der skal samle og dele viden om udnyttelse af it i undervisningen. Lederne er afgørende for at sikre udviklingen og samarbejde på it-området, siger Christine Antorini.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det nye netværk skal være med til at samle og udvikle ideer og sikre, at ideerne bliver til virkelighed på landets skoler. Netværket henvender sig til skolelederne, fordi de har en vigtig rolle i forhold til at udfordre lærerne på den pædagogiske praksis i klasseværelserne, sikre samarbejde på tværs og gøre it så centralt, at det bliver naturligt for alle lærere at bruge de nye medier i undervisningen, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.
"Vi samler mere end 100 skoleledere fra hele landet i et netværk, der skal opsamle viden, lære af hinanden og få snebolden til at rulle videre i deres egen kommune, så vi kan sikre, at de mange gode ideer kommer ud at leve. It skal være et helt naturligt værktøj for alle lærere," tilføjer hun.
Christine Antorini understreger, at netværket ikke kun skal bestå af ledere, der selv er eksperter på it-området.
Ideer skal gavne i hele landet Netværket er en del af det toårige projekt "Digital forandringsledelse i folkeskolen", som Skolelederforeningen, KL og Ministeriet for Børn og Undervisning er gået sammen om.
"Lederen er den faktor, der betyder mest for, at brugen af it bliver udviklet. Hvis lederne prioriterer it og sætter det i spil med deres ledelsesmæssige kompetencer, ved vi, at it bliver centralt på skolerne. Nu skal vi sikre, at alle de mange gode ideer bliver sat i system, implementeret og formidlet videre," siger Claus Hjortdal, som er næstformand i Skolelederforeningen.
Netværket skal samle alle de gode eksempler, og medlemmerne af netværket skal lære af hinanden. Målet er, at ideerne via den enkelte skole og den enkelte kommune i sidste ende skal nå ud til hele landet.
"Erfaringer i kommunerne viser, at det giver et stort udbytte at danne netværk, hvor skoleledere kan inspirere hinanden. Det er den bærende idé i projektet, og vi forventer, at deltagerne i det landsdækkende netværk sikrer, at informationer og inspiration spredes videre ud," siger formanden for KL's Børne- og Kulturudvalg, Jane Findahl.
Planen er, at der i hver kommune skal rekrutteres en eller to skoleledere til netværket. Samarbejdet mellem de godt 100 skoleledere skal løbe fra starten af 2013 til udgangen af 2014. Projektet er støttet med 3,2 millioner kroner fra regeringens pulje til it i folkeskolen.
Ideen til netværket udspringer af et konkret forslag fra den it-rådgivningsgruppe, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini har nedsat.