En sjettedel af skolerne har så ringe adgang til internettet, at det er ubrugeligt i praksis, viser rapport fra Rambøll.
foto: Woodleywonderworks, flickr.com
Rapport: It i skolen er for ringe
For mange skoler mangler både adgang til nettet og adgang til de nødvendige resultatkrav, der kan sikre it en værdig plads i undervisningen. Det er nogle af konklusionerne i en ny rapport fra Dansk It.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Foreningen Dansk It's årlige statusrapport viser en klar tendens inden for de danske skolers it-parathed - den halter ude i kommunerne. Rapporten, der er udarbejdet af analysefirmaet Rambøll, klargør nemlig, at en sjettedel af skolerne har så ringe adgang til internettet, at det er ubrugeligt i praksis. Samtidig lader der stadig til at mangle klare mål og planer for brugen af it i undervisningen. Her er det blot fire ud af hver tiende adspurgte kommune, der kan prale af at have nedskrevne resultatkrav.
Vi kunne ikke vente på trådløst net
Lærere uden digitaliseringskompas Netop manglen på klare krav mener næstformand for Dansk It Carsten Nørgaard er en af de største udfordringer for informationsteknologiens rolle i skolen. Det er i sidste ende lærernes kompetencer, der afgør værdien af it i undervisningen, siger han.
"Men det virker stadig som om, at lærerne mere eller mindre må sejle deres egen sø, når det gælder om at bruge it i undervisningen. Formulerer kommunerne ikke nogle klare mål for brugen af it, er det meget vanskeligt for læreren at vide, hvilke digitale kompetencer de skal udvikle hos dem selv og hos eleverne", siger Carsten Nørgaard.
It-vejledere savner mål for brugen af digitale læremidler
"Der kunne ikke oprettes forbindelse til nettet" Den offentlige digitaliseringsstrategi skal blandet andet sikre, at samtlige landets skoler kan levere stabilt, trådløst internet til år 2014. Og selvom kommunerne endnu ikke er nået helt i mål, går det fremad - sidste år kunne Dansk It berette om problemer med nettet på hver femte skole. Nu er antallet nede på de nævnte 15 procent - knap hver sjette. Men Carsten Nørgaard mener stadig, at det tal er for højt.
"15 procent lyder måske ikke af meget, men ingen vil mene, at det ville være i orden, hvis 15 procent af de danske folkeskoler ikke havde blyanter og papir. Der er tale om rigtig mange elever, der får dårlige forudsætninger for at udvikle deres digitale færdigheder. Det er derfor bekymrende, at problemerne med de trådløse netværk ikke for længst er blevet løst", siger Carsten Nørgaard.
Dansk It er et netværk for it-professionelle.