Mikael Braae er lærer på Nyborg Heldagsskole. Klik på næste billede. Foto: Hung Vu
Jeg holder pause, når jeg leger
”En autoriseret pause, en skemalagt pause – det har vi ikke her. Men vi har pauser. Vi har meget fokus på arbejdsmiljøet. Folk fungerer bedre, når de kan finde ro. Det handler om at holde kontakt til sig selv”, siger Mikael Braae, lærer på Nyborg Heldagsskole.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg holder pause, når jeg leger med børnene. Hele dette skoleår har jeg spillet fodbold i 11-frikvarteret med eleverne. Jeg er både medspiller og overdommer. Det er sjovt at se deres strategier".
Annonce:
" Jeg kan også holde en pause, mens jeg hjælper en elev med matematikken. Mens eleven får undervisning, kan jeg godt selv få ro og på den måde holde en pause. Man skal have sig selv med, så kan matematik godt være en god følelse og en god pause. Men det handler jo om, hvordan man tackler sit liv. Det er den evige belastning, og hvordan man gør det. Her holder vi alle vores pauser med eleverne. Når det kører godt med eleverne, er vi ikke under nogen form for belastning. Det er de dage, hvor der er sygdom og stjernerne står forkert, at det er hårdt".
"I folkeskolen har man 28 elever i klassen, og der skal helst ikke være noget bøvl. Her ved du, at der er bøvl og så kun få elever. Men det handler om at holde stressen nede og om at hjælpe hinanden. Vi har udformet strategier for alt. Vi ved, hvordan vi skal gøre, når en elev på 1,92 pludselig bliver voldsom. Hvordan vi kan fastholde ham på en værdig måde.".
"Vi får ekstern supervision og har bevidste strategier, ellers fungerer det ikke. Man skal også være modig og turde sige det ubehagelige. Vi går tæt på hinanden. Vi kan smide "lorten" på bordet og se på den sammen. Vi har tryg kommunikation. Vi kender vores makker rigtig godt og vores kolleger på gangen".