KL: Vi ønsker ikke at hænge lærerne ud

Lærerne skal undervise mere, for jo mere lærerne er sammen med eleverne, jo bedre undervisning får de, 
siger formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg og borgmester i Høje-Taastrup Michael Ziegler.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

? KL-konsulenter og politikere har været i medierne og krævet, at lærerne skulle undervise mere. I Politiken var der en overskrift, der hed: »Lærerne skal arbejde mere«. Er KL ude på at få lærerne til at arbejde mere?

! »Nej. Der er ikke fra KL's side et synspunkt om, at lærerne ikke arbejder nok. Det er en diskussion om, hvad det er, lærerne skal lave. Vi vil gerne have, at lærerne bruger noget mere af deres arbejdstid på at undervise og så tilsvarende noget mindre tid på andre opgaver. Det er på ingen måde et ønske om at hænge lærerne ud. For det er lidt den reaktion, jeg har hørt. Det er måske noget, der er blevet vinklet skarpt af medierne«.

? Hvis lærerne skal bruge mere tid på undervisning, og de ikke skal arbejde mere, hvad er det så, de ikke skal lave, når de går på arbejde?

! Det kan man nok ikke svare helt konkret på, for det er en lokal prioritering. Det, der er in-teressant, er, at når vi nu har indgået det her partnerskab, hvor vi har været ude at analysere samtlige læreres arbejdstid i en række kommuner, så afslører det meget store forskelle. Men der er ikke nogle opgaver, som er fredet«.

? I din egen kommune vil politikerne også have, at lærerne skal underviser mere. Du må kunne sige noget om, hvilke opgaver lærerne ikke skal udføre i Høje-Taastrup?

! »Skolerne skal lære af hinanden. Når vi i Høje-Taastrup har besluttet, at lærerne skal undervise mere, så tager det jo netop afsæt i en analyse, der viser, at den skole, der bruger mest tid på andre opgaver, bruger dobbelt så meget som den skole, der bruger mindst. Så er vi nødt til at prøve at se, om vi kan effektivisere den tid, der bliver brugt i denne kategori, så vi kan få mere af den direkte undervisning. Men hvordan er op til den enkelte institution«.

? Hvordan pålægger kommunen skolelederne den opgave?

! »Hos os er situationen den, at vi mangler penge. Så budskabet er: Realiser et sparemål uden at skære i undervisningstiden. Så har vi opdaget, at skolelederne i virkeligheden ikke har snakket så meget sammen om sådanne ting. Og det er jo i virkeligheden rigtig ærgerligt. For de kan lære rigtig meget af hinanden. Effekten bliver, at der bliver færre lærere, som så til gengæld skal undervise noget mere. Der er også kommuner, hvor det ikke er et sparemål, men hvor man får mere undervisning også for eleverne«.

? I Høje-Taastrup er der nu kun én lektion om dagen til servicering på skolebibliotekerne. Er I klar til at lukke skolebiblioteket?

! »Nej, og her er der ikke mere at hente hos os. På budgettet for 2011 skulle vi spare 100 millioner kroner. På budgettet i 2012 skulle vi spare yderligere 100 millioner. Det er 200 millioner. Vi har faktisk sparet hver tiende stilling væk i kommunen. Det er ganske blodigt. Jeg var til møde med lærerne, og der fyldte det med skolebibliotekerne. Det kan godt være, vi har fået skåret for meget ind til benet der. Men det må vi se, om vi kan få lavet om på«.

? Mener du, at det giver en bedre folkeskole, hvis lærerne underviser mere?

! »Grundlæggende vil jeg sige, at hvis man formår i folkeskolen at stramme op og effektivisere, så man bruger mindre tid på interne møder og mindre tid på de pædagogiske og administrative områder og dermed mere tid på undervisning og andre aktiviteter, der har med eleverne at gøre, så betyder det jo i sig selv et løft i kvaliteten«.

? Hvad med ansvaret? Lærerne føler, at ansvaret for kvaliteten bliver lagt hos dem - hvordan kan KL påtage sig ansvaret for kvaliteten i undervisningen, når der nu sker de her besparelser?

! »Jeg er en lille bitte smule irriteret over den retorik, der går på, at det nu alene er lærerne, der tager ansvaret for kvaliteten i folkeskolen. Jeg føler faktisk, at KL og kommunerne påtager sig ansvaret for kvalitet i folkeskolen. Vi har gjort det med oplægget 'Nysyn på folkeskolen', og vi kommer også i denne uge ud med udspillet 'Det gode børneliv'. Det er begge udspil, som handler om kvalitet i folkeskolen, og så har vi med det her partnerskab sat fokus på, hvordan vi kan bruge mest muligt af lærernes tid på det, som vi ved fra forskningen giver den største effekt - nemlig den direkte kontakt med eleverne. Det er der også en kvalitetsdagsorden i. Den opfattes selvfølgelig meget let som en sparedagsorden. Men det mener jeg ikke, den er«.

? Du og Anders Bondo har hele tiden været enige om arbejdstidsaftalen - nu kan man godt få den opfattelse, at KL slet ikke er glad for den aftale længere? Er det rigtigt?

! »Vi står ved de aftaler, vi indgår. Og arbejdstidsaftalen fra 08 indeholder rigtig mange gode elementer. Der er også noget, der tyder på, at de arbejdstidsaftaler, vi har nu - og det gælder både 05 og 08 - kan være en hindring for, dels at vi kan effektivisere folkeskolen, hvad vi er nødt til, når vi har strammere rammer, dels at vi kan udvikle folkeskolen. Det er vi nødt til på et eller andet tidspunkt at tale om«.

? Hvordan skal en arbejdstidsaftale se ud, for at den ikke er en hindring?

! »Hvis KL når frem til, at arbejdstidsaftalen skal se ud på en anden måde, så kommer vi med et konkret udspil med det. Det vil vi i givet fald gøre efter sommerferien«.