Heller ingen mundtlig matematik-prøve næste år

Heller ikke næste år kan 9. klasserne komme til afgangsprøve i mundtlig matematik. Udmeldingen har fået formanden for Danmarks Matematiklærerforening til at sætte en underskriftsindsamling i gang til fordel for den mundtlige dimension i faget.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år understregede både undervisningsminister Bertel Haarder og hans ministerium, at det kun var på grund af lærernes arbejdstidsregler, at de nye lodtrækningsprøver i første omgang blev skriftlige. I sidste øjeblik aftalte Danmarks Lærerforening en løsning med de kommunale arbejdsgivere, men kun for de humanistiske fags vedkommende, så det i år blev valgfrit for skolerne, om lodtrækningsprøverne skulle være skriftlige eller mundtlige. Men matematikken var slet ikke med i lodtrækningen, og nu har undervisningsminister Bertel Haarder i samråd med forligspartierne besluttet, at modellen bliver præcis den samme næste år. Alle skal op i skriftlig matematik, færdighedsregning og problemløsning, og ingen kommer op i mundtlig matematik.

"Med et pennestrøg er den mundtlige matematikprøve afskaffet", mener formanden for Danmarks Matematiklærerforening, Lene Christensen. Hun har sat en underskriftindsamling i gang i matematikkonferencen på skolekom, hvor hun opfordrer lærerne til at skrive under på den udtalelse, som matematiklærerforeningens hovedstyrelse sendte til Bertel Haarder tidligere på foråret:

"Folkeskolen skal sikre de nødvendige og tilstrækkelige kompetencer hos eleverne så flest muligt med succes kan fortsætte i ungdomsuddannelserne, der for de flestes vedkommende har en afsluttende mundtlig eksamen", skriver matematiklærerne blandt andet.

"Dansk og udenlandsk forskning viser endvidere tydeligt at arbejdet med den mundtlige dimension er væsentlig for forståelsen, læringen og hermed udbyttet af matematikundervisningen. Derfor bør den mundtlige del af matematikundervisningen indgå i slutevalueringen".

Matematiklærerforenignen mener, at den mundtlige afgangsprøve i amtematik bør være obligatorisk for alle afgangselever.