Anmeldelse
KvaN - Integration i skolen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad er problemet, spørger Jean Fischer på en måde, der umiddelbart er tvetydig. Men hans artikel er ikke en hverdagspræget afvisning af, at der overhovedet skulle være problemer i integration. Det er en solid redegørelse for multikulturalismen som teori og politisk strategi med historiske eksempler fra især USA. Fischer beretter om denne smeltedigels forsøg på at lette sin dårlige samvittighed over for slavernes og indianernes efterkommere, blandt andet ved at kanonisere ethvert mindretals kultur og positiv særbehandling ved besættelse af stillinger. Begge initiativer havde voldsomme negative bivirkninger, og ideen er nu stort set forladt.
Dette nummer rummer en god række artikler om forskellige problemer - men også solstrålehistorier - i forbindelse med den vanskelige integration: Nourreddine Bougessas skriver med teoretisk tilgang om forskellige former for integration, Inge Liengaard om betydningen af muslimske indvandreres forståelse af deres religion, og hvilken betydning det har for deres relation til det omkringliggende samfund, og John Rydahl om hvordan religionsfagets skiftende regelsæt fra 1937 til i dag har forholdt sig til en mulig integration for ikke-kristne borgere. Dertil tankevækkende indlæg fra folk, der kender skolens betingelser i praksis.
Konceptet for tidsskriftet er temanumre med udgangspunkt i folkeskolens fag eller overgribende problemstillinger. Der er altid artikler af interesse for mindst en gruppe af skolens lærere. Der er sådan set ingen grund til, at skolen ikke skulle abonnere.