Ny bog: Skoleledelse skal bunde i skolens formål
I en ny bog, "Educational Leadership", udfordrer forsker i skoleledelse Lejf Moos holdningen om, at al offentlig ledelse grundlæggende bygger på samme principper. Skoleledelse skal bygge på folkeskolens formål, mener Lejf Moos.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Eftersom folkeskolen skal uddanne eleverne til at blive aktive, selvstændige og ansvarlige medborgere, skal skolerne også ledes efter de samme principper, mener Lejf Moos i sit bidrag til den engelsksprogede bog "Educational Leadership - understanding and developing practice", som udkommer på Danmarks Pædagogiske Universitets forlag den 9. maj.
Samtidig med at skolelederes særlige vilkår bliver overset, peger Lejf Moos på tendenser til, at skoleledere gøres til managers. Dermed bliver de en slags direktører, der sidder i toppen af organisationen og på grund af deres position ikke udfordres på deres holdninger. Alternativet i form af leaders er derimod i bedre overensstemmelse med folkeskolens grundprincipper, mener Lejf Moos, fordi ledelsen ikke træffer beslutninger ud fra en facitliste, men et fælles værdigrundlag.