DI om erstatning for nationale test: Test må ikke blive et fyord

Et nyt test- og evalueringsredskab skal være en større hjælp for læreren end de nationale test, og så er det vigtigt, at test ikke bliver et fyord, lyder det fra Dansk Industri.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det burde egentlig være hovedformålet, at testene skal være et redskab til lærerne "til løbende at hjælpe den enkelte elev med at styrke sin faglighed og indfri sit potentiale".

Men sådan har det ikke været med de nationale test, og det er det vigtigste at få ændret på, lyder det fra underdirektør og chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed i Dansk Industri (DI) Mette Fjord Sørensen i et debatindlæg på altinget.dk.

Her advarer hun også mod, at test i sig selv ikke bliver set som et onde.

"Det er vigtigt, at barnet ikke bliver smidt ud med badevandet, og at test ikke bliver fyord, sådan som det desværre er tilfældet i dele af den offentlige debat. Der er fortsat brug for løbende at teste og bedømme eleverne i løbet af deres skoletid. Ellers risikerer vi, at elever med faglige udfordringer først opdages senere og står i en situation, hvor de forlader folkeskolen med utilstrækkelige faglige kundskaber, eller at fagligt dygtige elever ikke får den opmærksomhed, de har behov for", skriver hun.

Svend Kreiner: Derfor var de adaptive test ikke så god en ide, som vi troede 

Mette Fjord Sørensen mener, at der er brug for et nyt testsystem bliver landsdækkende og skal måle elevernes "faglige progression fra første skoledag til folkeskolens afgangseksamen".

Hun noterer desuden, at DI er "på linje med" det fælles forslag, som KL, Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen afleverede til Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i maj.

De tre organisationer foreslår, at man skærer kraftigt ned på antallet af fag og klassetrin for de landsdækkende test, og at eleverne kun skal testes i læsning og matematiske kompetencer.

KL, DLF og Skolelederforeningen laver fælles forslag til afløser for nationale test