Anmeldelse

I skole med Alfons Åberg

Skolestartsbøger af traditionelt tilsnit

To bøger om skolestart forspilder muligheden for at gøre noget nyt ved genren.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anna Fiske har skrevet en bog om, hvordan man begynder i skole. Den er langt mere anvendelig i børnehaven end i en børnehaveklasse, hvor børnene allerede er startet i skole. Bogens hensigt er at forberede børn på, hvad der kommer til at ske, og hvordan tilværelsen ændrer sig, når man fylder seks år og begynder i skole.

Fakta:

Titel: Hvordan begynder man i skole?

Forfatter: Anna Fiske

Pris: 150

Sider: 70

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Titel: I skole med Alfons Åberg

Forfatter: Josefin Svenske, Karin Johansson

Oversætter: Kina Bodenhoff

Pris: 130

Sider: 32

Forlag: Gyldendal

Pris: 55

Sider: 40

Type: Aktivitetshæfte

Bogen er en fortællebog med spørgsmål og oplæg til samtaler med børn, der lytter. Spørgsmålene bliver stillet undervejs, og teksten er understøttet af farverige tegninger af børn og voksne, tegninger, der minder lidt om ”Find Holger"-bøgerne og rummer børn med familier fra hele verden.

Første skoledag er en lille fest, hvor flaget på skolen bliver hejst for de nye elever. Skolelederen tager imod børnene, som derefter hilser på klasselæreren på coronavis med foden. Første skoledag er ikke så lang, og børnene forlader hurtigt skolen sammen med deres forældre. Historien om at starte i skole er meget grundig. Velkomst i klassen, en ny lærer og en masse nye klassekammerater.

Materialet blander læring og leg. Der er to sider med spørgsmål om, hvordan skoler kan se ud. Der anvendes begreber som store og små, lange og høje, runde og firkantede. Ligeledes kan man tale om farverne. Hvordan er skolen indeni? Det illustreres med et tværsnit af en skolebygning. På billedet kan man se forskellige klasser, faglokaler, fritidsordning, kontor- og pedelområder. Der er spørgsmål til, hvem der arbejder på skolen, og hvad de laver. Andre sider handler om frikvarteret. Bogen indeholder opgaver, der åbner op for samtaler om nye venskaber, fag, om at passe på hinanden, og hvordan man må øve sig for at blive dygtig. Man skal vente på, at det bliver ens tur, høre efter og række hånden op.

Alle de nye ting, der sker i skolen, fremstilles positive. Bogen slutter med, at man får en god fornemmelse i kroppen, når man ved og kan det, bogen lægger op til. Og så kan du glæde dig til at starte i skole, for skolen er et dejligt sted. Aktivitetsbogen hænger sammen med samtalebogen. Der er opgaver med tal, alfabetet, farver og former. Billederne er i farver ligesom i samtalebogen.

Forlaget har også udsendt oplæsningsbogen om Alfons Åberg, der skal i skole. Den er ligesom Fiskes bog velegnet til en forberedelsesgruppe i børnehaven og til familier med børn, der skal starte i skole. Men der er udkommet mange bøger om at starte i skole, og de ligner hinanden til forveksling.

Skolen er noget meget nyt og virker fremmed, så hvorfor ikke inddrage det kendte, børnehaven, i introduktionen af skolen? Hvorfor ikke tale om, hvornår og hvorfor man har lyst til at lære at læse og regne? Og om og hvordan man allerede er på vej til det? Er børnehaven ved at blive kedelig? Er skole mere spændende? Og hvorfor så det? Eller hvorfor ikke?

Jeg savner overgangen, altså til skolen, også i denne skoleintroduktion.