"Vi blander os ikke i testningen. Det er en anbefaling, at eleverne bliver testet, men vi tjekker det ikke", siger lærer Søren LorenzenFoto: Maria Becher Trier
Bornholms skoler er åbne: ”Vi gør os ekstra umage”
Testcenter i biologilokalet, en skarpt opdelt skole og skolegård, forskellige mødetider, to voksne i alle klasser og boblende glade elever. Det er hverdagen på Kongeskærskolen i Allinge. På Bornholm er skolerne genåbnet for alle elever.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Elever blev fjerne i blikket. Kameraer blev slukket. Det blev sværere og sværere at finde på nye aktiviteter, der kunne fange 5.v, når de sad hjemme med klassekammeraterne flimrende på Teamsskærmen.
Annonce:
Derfor var det en lettelse, da 5.v's lærere Søren Lorenzen og Gunvor Høst hørte, at alle elever på Bornholm fik lov til at vende tilbage til skolerne 1. marts.
"Det betyder så meget for det sociale og for trivslen. De har behov for at være sammen. De snakker meget sammen, og de glæder sig til frikvarteret. De vil rigtig gerne sidde sammen", siger Søren Lorenzen. "Men de har også konflikter. De har lige skulle finde hinanden".
I de første dage prioriterede lærerne, at det sociale skulle fylde. "Vi har spillet stikbold, og vi har gået en tur om Hammeren".
På gangen brummer gulvvaskemaskinen. Rengøringspersonalet er i gang med gulvvask midt på dagen. En konsekvens af corona er, at der bliver gjort rent på skolen flere gange dagligt.
Den anden genåbning af skolerne er forløbet meget lettere end den første, fortæller lærerne. Først og fremmest fordi eleverne før har prøvet, at der skal vaskes hænder, og at grupperne er opdelt. De yngste møder 7.45 - 12.45. De ældste fra 8.45 til 13.45. Nødundervisningsskemaet gør, at der er færre lærere om den enkelte klasse, til gengæld er der hele tiden mindst to voksne om en klasse, hvilket også gør, at man kan minimere fremmede vikarer i klasserne.
Annonce:
"Vores skema er anderledes. Vi er meget sammen med vores stamklasse. Men det at være flere voksne er en luksus. Det er rigtig skønt. Det giver meget bedre undervisning, og eleverne sidder ikke og sukker, fordi de er helt færdige om eftermiddagen", siger Gunvor Høst. "Det er en fed måde at være lærer på. Når det er Søren, der har matematik, så kan jeg være den hjælpende hånd. Det er virkelig sjovt".
Søren Lorenzen nikker. "Det højner arbejdsglæden for de ansatte, og det højner elevernes trivsel, at de ser os stamklasselærere hver dag", siger han.
Også eleverne sætter stor pris på skemaet.
"Vi har i hvert fald lært noget, selv om vi er i skole lidt færre timer", siger Alma fra 5.v.
Cindy Dellgren underviser i 8. klasse og er tillidsrepræsentant på skolen, også hun fortæller, at der på skolen er stor tilfredshed med de kortere skoledage.
"Korte komprimerede skoledage er meget håndterbare og har en meget tydelig effekt. Vi kan mærke, at det skærper elevernes koncentration. De er på, når de er her, og så får de lavet noget, når de kommer hjem", siger hun og fortæller, at mange elever i overbygningen under fjernundervisning har vænnet sig til i højere grad selv at kunne styre deres tid, og at nødundervisningen giver dem mulighed for at fortsætte med det, selv om de igen er i skole.
Annonce:
"Vi er ikke bange for læringsefterslæb, for vi synes, vi har gjort det rigtig godt. I vores 8. klasser har vi fulgt årsplanen. Vi er blevet bedre og bedre til onlineundervisning, og i anden omgang har vi i langt højere grad fastholdt hverdagen", siger hun.
Søren Lorenzen er enig. Han har eksempelvis undervist i brøker online, og hele klassen har virkelig lært noget, viser den test, som han netop har gennemført. Han fortæller, at i fjernundervisningen, har de dygtige elever arbejdet mere selvstændigt, og det har frigjort tid til, at han kunne hjælpe de elever, der havde det sværere. Erfaringerne vil han prøve at bruge i klassen også.
Udfordringen med især de ældste elever er at holde dem fra at røre ved hinanden på tværs af klasser.
"Vi har lavet en plan, hvor de bliver holdt meget på afstand. Men det er svært, for de vil så gerne i kontakt med hinanden. Men det er vigtigt, det holder, for vi har et helt land, der sidder og kigger på, hvordan det går på Bornholm. Det er et kæmpestort arbejde. Vi gør os ekstra umage", siger hun.
Testcenter i biologilokalet
Opfordringen til elever over 12 år og lærere er, at de bliver testet to gange om ugen. På skolen kan man om morgenen to gange om ugen gå ind i biologlokalet og få en antigentest i næsen. Cindy Dellgren bor i Rønne og foretrækker PCR-testen.
"Jeg har undervisningsfri om onsdagen, så det passer meget godt med, at jeg bliver testet der", siger hun.
Søren Lorenzen er blevet testet på skolen, men foretrækker også PCR-testen, fortæller han, mens han har trukket halvdelen af 5.v hen i madkundskabslokalet i en dansktime. Madkundskab er klassens ekstraområde.
I lokalet sidder to elever, som er fyldt 12 år, og som begge har været forbi biologilokalet og få en testvatpind i næsten, inden skoledagen startede.
"Jeg græder hver gang", siger Swansea og fortæller, at første gang, hun nogensinde prøvede at blive testet, var på skolen. "Men jeg synes, det er fint nok. Det er vigtigere, at vi kan komme i skole. Det er godt at komme tilbage til vennerne igen", siger hun
Over for hende sidder Alma. Hun har aldrig prøvet at blive testet.
"Jeg glæder mig ikke, til jeg bliver 12, så skal jeg også testes. Og jeg bliver 12 den 30. april", siger hun.
"Men nu er pindene blevet kortere. De skal kun to-tre centimeter op", siger Søren Lorenzen og viser med fingeren, hvor meget det er.
"Man kan altså ikke mærke forskel", siger en dreng, som også var forbi testpinden samme morgen.
Swansea nikker.
"I dag gjorde det faktisk ondt", siger hun og rynker på næsen.
Søren Lorenzen trækker på skuldrene. "Vi blander os ikke i testningen. Det er en anbefaling, at eleverne bliver testet, men vi tjekker det ikke", siger han.
Skolen har haft det første tilfælde af corona. En elev i 2. klasse.
"Min datter går faktisk i den klasse. Så hun er sendt hjem og har fået den første negative test", siger han og viser med to krydsede fingre, at han håber, at også den næste er negativ.