Debat

Åbent brev til Pernille Rosenkrantz-Theil og Jesper Christensen

På på specialskolerne

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbent brev til Pernille Rosenkrantz-Theil, Børne- og undervisningsminister og Jesper Christensen Børne- og ungdomsborgmester i Københavns Kommune.

Pas på specialskolerne.

Kære Minister og Kære Borgmester.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Så blev restriktionerne forlænget. Og ikke bare forlænget, men at de yngste klasser i folkeskolen skal også blive hjemme til d. 17.1. er en god beslutning, som jeg bakker helt op om.

Som I måske har set, så har LFS og BUPL gjort opmærksom på, at daginstitutionerne skal køre normalt på trods af øget smittetryk blandt ledere og personale. Jeg forstår til fulde deres bekymring. Det er nemlig en bekymring, som vi også har på specialskolerne.

Lige inden jul blev min afdeling på en specialskole et såkaldt ”corona-hotspot”. På blot 4 dage gik vi fra 1 smittet til et to-cifret antal og vi blev derfor nødt til midlertidigt at lukke hele afdelingen med over 100 elever og ca. samme antal personaler. Det var forfærdeligt og utrygt for både elever og personale at opleve.

Vi bliver nødt til at sørge for, at dette ikke sker igen.

Som specialskolelærer på 14. år er jeg udmærket klar over, at vi ikke bare kan lukke specialskolerne, da de fleste af eleverne er sårbare og har brug for en hverdag og en struktur som de kan genkende. Men jeg synes at situationen taget i betragtning, at der skal genindføres nogle af de stramninger som vi så i foråret.

Jeg ser derfor gerne at I og jeres politiske kolleger overvejer følgende:

Genindfør den kortere skoledag

Genindfør nødundervisning også fysisk på skolerne, så vi kun er forpligtet på at undervise i de ”større” fag.

Herved kan vi begrænse antallet af elever og personaler der møder hinanden i løbet af en skoledag.

Disse tiltag havde endda også den positive bieffekt, at eleverne syntes at trivedes bedre samt at mængden af vold og trusler samt magtanvendelser faldt betragteligt.

Herudover bør der genindføres et tilskud til endnu mere rengøring samt indføres systematiske tests af personalet, ligesom på plejehjemmene. På denne måde kan en evt. smittekæde, som vi så på min skole, hurtigere kan opspores og stoppes.

Vi, på specialskolerne, ser altså at situationen kalder på, at vi tager flere skridt i forhold til at holde smittetrykket nede og gøre det trygt for personalet at gå på arbejde og for de mest sårbare elever at komme i skole.

Med venlig hilsen

Janne Riise Hansen

Specialskolelærer i København og medlem af KLFs bestyrelse.