Mikkel Wiene begyndte som reklamemand, i dag er han skoleleder efter en meritlæreruddannelse.

Skoleleder: Meritlærere bryder monokulturen

Merit- og Teach First-lærere kommer ofte med en større ballast end de ordinært læreruddannede, vurderer skoleleder på Brønshøj Skole Mikkel Wiene. Han har selv en meritlærerbaggrund og ønsker undervisere med forskellige uddannelser på sin skole.

Offentliggjort
Mikkel Wiene vil gerne have en blanding af flere forskellige slags læreruddannede på skolen.

FAKTA OM TEACH FIRST

• Nonprofitorganisationen Teach First Danmark tilbyder etgraduateprogram for bachelorer, kandidater og ph.d.er. Formålet erat uddanne undervisere med akademisk baggrund, der kan være med tilat sikre alle børn og unge i socialt udsatte områder i Danmark engod uddannelse.

• Uddannelsen tager to år, hvor kandidaterne arbejder fuld tidmed fuld løn på en folkeskole. Kandidaterne modtager undervisning,når deres arbejdsdag er overstået.

• Teach First Danmark samarbejder med KøbenhavnsProfessionshøjskole og Professionshøjskolen Absalon.

Kilde: Teach First, Uddannelsesguiden

FAKTA OM MERITLÆRERUDDANNELSEN

• På alle seks professionshøjskoler kan man uddanne sig sommeritlærer og dermed blive uddannet til at undervise pågrundskoleniveau.

• Optag kræver enten en kandidat-, bachelor- ellerprofessionsbacheloruddannelse, eller at man er fyldt 25 år og hargennemført en erhvervsrettet uddannelse samt har mindst to årserhvervserfaring.

• Uddannelsen koster cirka 4.800 kroner per modul. Dertil kommerudgifter til praktik. Man kan søge Statens voksenuddannelsesstøtte(SVU).

• Uddannelsen tager tre til seks år at gennemføre på deltid.

Kilde: Uddannelsesguiden


Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mikkel Wiene drømte efter eget udsagn om »at tjene en helvedes masse penge i reklamebranchen«, da han blev færdiguddannet fra Københavns Handelshøjskole i 2002.

»Jeg skulle være en stor kanon i markedsføringsbranchen. Men jeg fandt ret hurtigt ud af, at det nok ikke blev mig, der skulle lave store reklamer for Coca-Cola«.

18 år senere står han et helt andet sted. De sidste fire år har han været øverste leder på Brønshøj Skole i udkanten af København. En omskoling gennem meritlæreruddannelsen og flere år på gulvet i klasselokalet dannede grundlag for, at han i dag er skoleleder for 53 lærere.

Når Mikkel Wiene er med til at ansætte nye lærere, har han et særligt blik på gruppen af lærere, der har erfaring med andre uddannelser og fra arbejdslivet.

Han smiler oftere 

»Lærere med baggrund fra meritlæreruddannelserne og Teach First kommer ofte med mere ballast. Muligvis fordi de har nået et punkt, hvor de har indset, at de skulle sadle om. Det kræver stor erkendelse og modenhed. Mange af dem har netop den robusthed, som ikke alle nyuddannede lærere fra den ordinære uddannelse har«, siger Mikkel Wiene.

Bryder monokulturen

Ledelsen på Brønshøj Skole vil derfor gerne trække lærere fra merituddannelsen og Teach First Danmark til. Det bidrager til en forskelligartet sammensætning sammen med de læreruddannede, og det er nødvendigt, mener skolelederen.

»Det beriger vores skole, at den ikke bliver for monokulturel. På vores skole er der stor mangfoldighed blandt personalet med hensyn til både alder og køn - men det gælder også helt klart med hensyn til uddannelsesniveau«, siger skolelederen.

Hun er tiltrukket af reformen 

En håndfuld af lærerne på Brønshøj Skole har meritlærerdiplom, mens to af lærerne er uddannet gennem Teach First Danmark. Desuden er flere af skolens vikarer i dag i gang med at uddanne sig som meritlærere, fortæller Mikkel Wiene.

Begge grupper tilføjer noget særligt til lærergruppen på Brønshøj Skole, lyder det fra skolelederen, og derfor vil de dække en bred vifte af fag - fra dansk til matematik og musik.

»Teach First-lærerne har den fordel, at de er i fultidsarbejde på skolen, mens de er under uddannelse. Det er benhårdt for dem, men tiden på skolen er helt afgørende. Meritlærerne kommer oftere med et lidt bredere udsyn og en robusthed, der er rigtig god for skolen«.

»Vi har for eksempel en meritlærer, der er utrolig dygtig til forældrekommunikation. Han bruger sproget på en anden måde end de fleste andre lærere. Han har det organisatoriske blik, og det går igen fra flere af meritlærerne, at de har et særligt organisatorisk blik«, siger Mikkel Wiene om en af skolens lærere, der er humanistisk uddannet.

Han vil den daglige kontakt

Han skjuler ikke sin begejstring for de kompetencer, lærerne fra merituddannelserne og Teach First bidrager med, men han slår alligevel fast, at meritlærerne langtfra kan stå alene.

»Vi vil meget gerne have meritlærere ind, men det er altid godt med en blanding. Nyuddannede fra uddannelsen kommer med viden, som lærere, der blev uddannet for fem år siden, ikke har - mens de erfarne kender gamet og er vigtige for kulturen på lærerværelset. Vi vil gerne have begge dele«.

»Gruppen af meritlærere er oftere svagere stillet pædagogisk og didaktisk. Meritlærerne har en mere komprimeret uddannelse - og har ikke i samme grad erfaring fra praktikophold. Det er min oplevelse, at det er en klar mangel på meritlæreruddannelserne«.

Omskoling er et aktivt valg