Vi vælger at kalde den 2.0, fordi den indeholder så mange ting, som hver især forbedrer Aula. Den enkelte bruger vil nok ikke opleve det som en kæmpe omvæltning, siger projektchef Sanne Mi Poulsen.

Nu kommer Aula 2.0

Den hidtil største opdatering til Aula er på vej. Lærere efterlyser stadig centrale funktioner.

Offentliggjort

FAKTA DEN NYE OPDATERING AF AULAINDEHOLDER BLANDT ANDET:

• Udvidet mulighed for angivelse

af titel for medarbejdere.

• Rotering af billeder.

• Notifikationer for fællesindbakker.

• Udvidede muligheder og filtrering

for placeringer i komme/gå.

• Sletning af egne album.

• Omdøbning af beskedmapper.

• Forældre og børn kan ikke

fjerne følsomhedsmarkering.

• Sikre dokumenter åbnes som

standard i læsetilstand.

• Notifikation om anmeldt indhold

til administratorer.

• Muligt at dele album med

tværgående grupper.

• Muligt at opsætte infotavler, som

udstiller informationer fra Aula.

• Muligt at hente brugsstatistik fra

Aula via Serviceplatformen.

• Synkronisering af ændringer i

kontaktdata mellem Aula og andre

administrative systemer i kommunen.

Kilde: Aulainfo.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den 12. september kommer årets tredje opdatering af Aula. Den er af en sådan størrelse, at Kombit, firmaet bag skolernes kommunikationsplatform, har valgt at kalde opdateringen Aula version 2.0.

»Med den nye release tager vi endnu et stort skridt i udviklingen af platformen. Men Aula er ikke et projekt, der som sådan kan blive færdig. Det vil skulle udvikles i hele sin levetid«, siger projektchef Sanne Mi Poulsen.

Ifølge Sanne Mi Poulsen dækker navnet 2.0 over, at der er tale om den største opdatering af Aula til dato. Det er dog ikke sikkert, at man oplever det som bruger, siger hun.

»Der kommer nogle nye funktioner og nogle forbedringer, som der gør i alle releases. Vi vælger at kalde den 2.0, fordi den indeholder så mange ting, som hver især forbedrer Aula. Den enkelte bruger vil nok ikke opleve det som en kæmpe omvæltning«, siger hun.

Sanne Mi Poulsen peger på udvidede muligheder for at hente brugsstatistik, mulighed for at udstille informationer på infotavler og udvidelser til komme/gå-modulet som meget efterspurgte funktioner, der nu kommer.

Beskedsystem og kalender frustrerer

Ifølge formand for Danmarks it- og medievejlederforening John Klesner er Aula med den nye opdatering så udviklet, at børnehaver og vuggestuer, der skal tage platformen i brug i oktober, vil undgå mange af de frustrationer, skoleområdet har oplevet. Han understreger dog, at der i den nye opdatering stadig mangler centrale funktioner, der er stærkt efterspurgt på de fleste lærerværelser.

»Beskedsystemet er umuligt at søge i, og der er et presserende behov for at kunne synkronisere Aulas kalender med for eksempel Outlook. De funktioner er stærkt efterspurgt og kommer heller ikke med denne opdatering. Det er lidt meget at kalde det en version 2.0. Der er ikke tale om en voldsom udvidelse. Jeg havde nok valgt at kalde den 1.4«, siger han.

Folkeskolen har været i kontakt med flere lærere, der bekræfter, at netop de to funktioner står øverst på deres ønskeliste til tilføjelser til Aula. En af dem er Søren Meinert fra Vipperød Skole. Han finder det »stærkt kritisabelt, at Aulas kernefunktioner stadig halter et år efter ibrugtagningen«.

»Beskedsystem og kalender er primitive og uoverskuelige og uden udsigt til forbedring i version 2.0. Til gengæld kommer vi nu til at kunne rotere billeder inden upload og omdøbe en mappe. Det havde nyhedsværdi, da Windows 95 blev lanceret«, siger han.

Ifølge Kombit er de efterlyste forbedringer af både besked- og kalendersystem højt prioriteret.

»Udfordringen er, at holdningerne til, hvordan løsningen skal se ud, faktisk har været meget forskellige på de workshops, vi har afholdt. Vi har desuden udfordringer i forhold til GDPR på netop de to områder, som vi skal have afklaret fuldstændig, inden vi foretager store ændringer. Det er i pipeline, det er højt prioriteret, men vi kan ikke sætte en tidshorisont på«, siger Sanne Mi Poulsen.

Infotavler endelig med

John Klesner hæfter sig ved, at det med den nye version af Aula bliver muligt at lave infotavler, ligesom man kunne med platformens forgænger Skoleintra. Desuden peger it-vejlederformanden på en opgradering af komme/gå-modulet som en markant fordel. Det er ligesom infotavler en funktion, som det fremgik af den oprindelige tilslutningskontrakt, at første version af Aula skulle indeholde, men det er først kommet med senere.

»Modulet har været velfungerende siden sidste opdatering, men det har hidtil ikke været muligt at eksportere data til planlægningsformål. Det er med i denne opdatering. Det begynder at ligne noget«, siger han.

Når det kommer til funktioner, der er en opgradering i forhold til Skoleintra, mener John Klesner dog stadig, at Aula halter.

»Dialogen mellem Kombit og de kommunale Aula-projektledere er helt klart forbedret, og der er taget hensyn til brugernes ønsker. Men der mangler stadigvæk meget. De eneste smarte funktioner, der er i Aula og ikke var i Skoleintra, er muligheden for at skrive ud til samtlige brugere via distributionslister, og at rettede brugeroplysninger automatisk også opdateres i centraldatabasen«, siger han.

Større brugerinddragelse på vej

Selv med den nye opdatering vil der stadig være et stykke vej, før Aula lever op til lærernes behov og forventninger, mener Søren Meinert. Han efterlyser, at Kombit inddrager erfaringer fra praksis mere i udviklingen af platformen.

»Næsten hver morgen hører jeg kolleger, der bander over Aulas manglende evne til at fremsøge og sortere i beskedsystemet. Søger man på beskeder fra en bestemt forælder, fremkommer de i tilfældig rækkefølge. Der er intet overblik, og man skal bladre og søge rundt med et hav af variabler og søgeord uden indbygget logik. Det løses ikke i den nye opdatering«, siger han.

Ifølge Sanne Mi Poulsen arbejder Kombit på en ny strategi for inddragelse af brugerne:

»Vi har før sommerferien nedsat brugerpaneler, som vi har oplevet stor interesse i at være en del af. Næste skridt bliver at nedsætte en faggruppe, der skal være bindeled mellem brugerpanelerne og vores kommunale styregruppe, som i sidste ende skal foretage prioriteringerne i den videre udvikling af Aula«.