"Hvis vi kan få flere lærere ud i skolen, jamen så har vi også en bedre mulighed for i fællesskab at få fokus på, at lærerne skal lykkes med deres opgave", siger Anders Bondo Christensen.

Drøftelserne om 'lærermilliarden' går snart i gang: ”Der er i høj grad brug for flere lærere”

400 millioner kroner ekstra til landets folkeskoler i 2021. Det er udgangspunktet for de drøftelser, der snart tages hul på ministeriet. Hos Danmarks Lærerforening er begejstringen til at få øje på. ”Der er brug for de ekstra lærere”, lyder det fra formand Anders Bondo Christensen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I går indkaldte børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil aftalepartierne - Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet - til en drøftelse af, hvordan man konkret skal bruge puljen med penge, som er afsat, til et generelt løft af folkeskolen.

Radikale udrydder tvivl: Penge skal gå til flere lærere

"Jeg glæder mig over, at vi nu er klar til at tage hul på de vigtige drøftelser og dermed arbejde videre med regeringen og støttepartiernes ambition om at løfte folkeskolen. Vi ved, at lærerne er den vigtigste faktor for elevers faglige udvikling og trivsel, og derfor er det et afgørende sted at sætte ind," lyder det fra ministeren.

Det er allerede blevet slået fast, at pengene skal bruges til flere lærere. I en aftale fra starten af juni mellem KL og regeringen blev det nemlig vedtaget, at pengene kun kan bruges på løn- og pensionsudgifter.

Desuden blev der indført krav om, at kommunerne skal kunne dokumentere, at pengene er gået til flere lærere.

Og hos Danmarks Lærerforening er man begejstret. Formand Anders Bondo Christensen er ikke i tvivl om, hvorfor der er brug for flere lærere på landets skoler.

"De her lærere, de skal bruges til at kunne lave et generelt løft og god undervisning", siger han og fortsætter:

"Jeg håber ikke, at det her bliver udmøntet på sådan nogle specifikke problemer. Vi har brug for, at det simpelthen kommer ud til flere lærere, så vi har bedre muligheder for at kunne lave den gode undervisning".

DLF: Læg det ud til den enkelte skole

Det er vigtigt for DLF-formanden, at man søger for, at det er ude på de enkelte skoler, der skal træffes beslutning om, hvordan pengene skal bruges.  

"Man må sørge for, at skolerne kan bruge dem på den måde, de finder mest hensigtsmæssig, fordi de enkelte skoler altså bare ved meget mere om det, end de gør i KL eller inde på Christiansborg", siger Anders Bondo Christensen.

Venstre kræver overblik over lærere inden tilførsel af millioner

Tidligere har inklusionen været fremhævet, som et af de områder, som skolemillionerne blandt andet skulle være med til at styrke. Ifølge DLF-formanden, er det i den forbindelse vigtigt at have for øje, at forberedelsestiden spiller en afgørende rolle.

"Vi har brug for at have bedre tid til at forberede de undervisningstimer, lærerne har, og det har vi også af hensyn til inklusionen. Inklusion er en del af en hver læres dagligdag, så jeg håber på, at de her midler de sikre, at det rent faktisk bliver til flere lærerstillinger", siger han.

Lige netop denne gang

Anders Bondo Christensen mener, at man med denne pose penge har et mere reelt bud på et reelt kvalitetsløft i folkeskolen, end man har set tidligere. Det er der to grunde til.

Den ene grund er, ifølge Anders Bonde Christensen, den konkrete øremærkning af pengene til flere lærere.

"Det, synes jeg, er rigtig godt, fordi lærerstillingerne har båret en uforholdsmæssig stor del af de besparelser, som nogen har været udsat for, og derfor er der i den grad brug for, at det nu er lærerstillinger, som kommer i fokus", forklarer han.

Det andet element, som er vigtigt for Anders Bondo Christensen, drejer sig om varigheden af finansieringen.

Rød blok indgår aftale, der sikrer, at finanslovspengene går til flere lærere

"Politikerne har de seneste mange år fortalt om store millionbeløb til folkeskolen, men ofte så var det sådan nogle akkumulerede tal, vi fik, og så var det sådan nogle puljer, der forsvandt igen. Men her er der altså hundrede millioner helt permanent til lærere i folkeskolen, og det er en helt anden situation, end den som vi har oplevet i mange år. Det håber jeg også, at kommunerne lægger mærke til".

Det betyder dog ikke, at man hos Danmarks Læreforening stoler blindt på, at man nu kommer i mål med drømmene om flere lærere.

"Vi vil selvfølgelig også holde øje med, om kommunerne så udmønter det i flere lærerstillinger", siger Anders Bondo Christensen.

Arbejdstidsaftalen

Ifølge Anders Bondo Christensen er de ekstra lærere også gavnlige i forbindelse med det ekstra samarbejde, der ligges op til i den nye arbejdstidsaftale, som er til afstemning blandt DLF's medlemmer netop nu.

"I den arbejdstidsaftale, som vi har under afstemning i øjeblikket, skal vi jo i langt højere grad i samarbejde prioritere, hvad er det lærerarbejdstidsressourcerne skal bruges til. Det er jo helt klart, at hvis vi kan få flere lærere ud i skolen, jamen så har vi også en bedre mulighed for i fællesskab at få fokus på, at lærerne skal lykkes med deres opgave", siger han.

S-borgmester: Finanslovspenge skal gå til flere lærere i indskolingen

Der var i første omgang udsigt til, at der ville være styr på det ekstra milliontilskud forud for arbejdstidsaftale-forhandlingerne. Anders Bondo Christensen har dog ikke manglet en afklaringen under forhandlingerne:

"Jeg har faktisk ikke savnet pengene i forbindelse med forhandlingerne, fordi vi har skulle lave en aftale, som kan fungere under alle vilkår, og det har vi gjort. Men der er da slet ingen tvivl om, at når pengene kommer, så kan vi få endnu større gavn af den aftale, som vi har indgået sammen med KL", lyder det fra formanden og forhandleren.

Det første møde mellem aftalepartierne finder sted den 29. september.