”I min alder er man altså ingen it-haj, så jeg har lært vældig meget de seneste uger om Google Meet, Google Hangouts, screenshots og alt muligt andet”, fortæller 64-årige Krista Pedersen, lærer på Broskolen afdeling Bøgehøj i Årslev.

64-årig lærer – fra kaos til struktur i coronanedlukning

64-årige Krista Pedersen har fået digital undervisning ind under huden under coronanedlukningen. Hun underviser i en 5.- og en 6.-klasse på Broskolen i Årslev på Fyn. Efter genåbningen er hun to dage på skolen og underviser hjemmefra de øvrige tre dage.

Offentliggjort

Bøgehøj

Broskolen afdeling Bøgehøj i Årslev i Faaborg-Midtfyn Kommunehar omkring 600 elever fra 0.-9. klasse.

Der er to-tre spor fra 0.-6. klasse og tre-fire spor i 7.-9.klasse.
I 7. klasse samles alle elever fra skolens afdeling Rolfsted ogafdeling Bøgehøj på Bøgehøj.

Skolen har i alt 65 medarbejdere.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Havde du spurgt mig for to-tre uger siden, havde jeg ikke haft den samme fasthed i stemmen. Der var det hele meget bekymrende og kaotisk, og jeg overvejede kraftigt at trække stikket og gå på pension i september. Nu kan jeg godt være i det og har ingen planer om at stoppe som lærer". Krista Pedersen er 64 år, lærer på Broskolen afdeling Bøgehøj i Årslev i Faaborg-Midtfyn kommune, og hun lægger ikke skjul på, at for hende har det været noget af en udfordring at blive smidt ud i en situation - fra alt det kendte i det fysiske klasseværelse - til rent kaos.

Hvor alle lærere skulle finde ud af den rette mængde opgaver, den rette form - og ikke mindst hvilke medier og platforme, der var bedst at bruge til deres coronahjemsendte elever. Og hvordan man kunne beholde følingen med sine elever.  

"Jeg har da brugt lidt it i undervisningen tidligere, men i min alder er man altså ingen it-haj, så jeg har lært vældig meget de seneste uger om Google Meet, Google Hangouts, screenshots og alt muligt andet", fortæller Krista Pedersen. Fra nedlukningens begyndelse opfordrede skolens ledelse til at bruge Google Meet og sendte diverse links ud til alle ansatte, og så har Krista Pedersen ellers suget til sig fra sine kollegaer. "Min tætteste kollega på 6. årgang er tidligere elektriker, og han er også superbruger i Aula, så han har været mig en kæmpe hjælp og blandt andet hjulpet mig med at sætte de første møder op på Google Meet".

Pensioneret lærer fjernunderviser børnebørn

Løbende telefonsamtaler med forældre Ud over alle problemstillingerne og alt det nye i forhold til den digitale nødundervisning har det sværeste været bekymringen og nervøsiteten i forhold til elevernes trivsel - både fagligt og socialt.

"Til daglig i det fysiske klasseværelse ved du jo godt, hvilke elever du lige skal nå rundt omkring. Høre hvordan det går og have lidt mere hånd i det faglige. Men hele den der føling med eleverne er svær, når alt foregår digitalt. Og så bekymringen, om børnene nu spiller computerspil hele dagen, sover til klokken 12 og alt det der. Men der har løbende telefonsamtaler med forældrene hjulpet", fortæller Krista Pedersen. Samtidig er rammerne for nødundervisningen ændret sig. Fra ret løse tilstande de første to uger til nu meget faste rammer med nærmest traditionelt klokkeskema, tydelig struktur, meget tydelige opgaver og langt flere digitale møder. "Samtidig er jeg som lærer blevet langt mere tryg i at vandre rundt på nettet, og alt det har givet tryghed i kaos", siger Krista Pedersen.

Lærernes Pension mærker også corona-krisen

Ikke bekymret for coronasmitte

Hun underviser i engelsk og matematik i 5.c og er klasselærer i 6.a, hvor hun underviser i dansk, engelsk og kristendom. Dermed er hun siden genåbningen af 0.-5. klasse blevet delt mellem fysisk undervisning mandag og tirsdag fra kl. 7.45-13.30 på skolen for 5.c og de øvrige tre dage med nødundervisning til 6.a hjemme fra privaten. "Siden sidste mandag den 20. april har jeg været delt, og det er dejligt at få børnene tilbage, men for at få det hele til at hænge sammen er det med ændrede skemaer, og min 6.-klasse har for eksempel måtte sige farvel til deres matematiklærer, fordi han er rigtig meget fysisk på skolen for at undervise andre klasser", fortæller Krista Pedersen. Selvom hun er 64 år og dermed i lidt højere risiko i forhold til corona, er hun ikke bekymret for at være begyndt at undervise på skolen igen. "Nej, jeg er ikke bekymret, for jeg er sund og rask. Havde jeg nu haft nogle skavanker, været storryger, haft diabetes eller andet, kunne jeg godt have fundet på at trække pensionistkortet. Men nej, jeg er ok med det, og i min fritid har jeg forsøgt at isolere mig og gør mig i det hele taget umage for at overholde rådene fra myndighederne".

Alle kan være med

Ens procedure for alle

I fordelingen af lærere på henholdsvis fysisk undervisning og nødundervisning hjemmefra er der ikke taget hensyn til alder. I stedet har der været en procedure gældende for alle medarbejdere. "Hvis man som medarbejder følte sig utryg ved at skulle møde op på skolen, kunne man først tale med egen læge og derefter aftale ikke at møde op, og det har to kollegaer benyttet sig af blandt andet på grund af en nyligt kræftforløb", fortæller Krista Pedersen.

DLF: Bedre seniorettigheder er nødvendige

Ingen platform kan erstatte et fysisk møde 

Efter en uge med genåbning af 0.-5. klasse håber hun, at de små elever kan få lov til at blive på skolen, og at de store elever også kommer i skole på en eller anden facon. "Det er meget voldsomt at fratage børn og unge deres sociale liv, så jeg håber virkelig, at de kan komme i skole inden alt for længe. Både for det sociale, men bestemt også for det faglige. Og så glæder jeg mig til, alt det her klinger af, så vi kan få vores normale skolehverdag tilbage". Når det sker, bliver det med lidt mere brug af digitale platforme og værktøjer for Krista Pedersen. "Jeg er ikke blevet skolens it-haj, men jeg er bestemt blevet dygtigere, og jeg vil også bruge det mere efter corona. For eksempel Google Meet til møder med enkelte elever, der hænger lidt. Så kan vi mødes efter skole på Google Meet". "Men jeg vil også understrege, at ingen platform kan nogensinde erstatte det fysiske møde i samme rum, hvor man kan se mimik og kropssprog og for alvor have føling med eleverne - både fagligt og socialt", siger Krista Pedersen.