Som underviser skal man virkelig passe på, at arbejdsliv og privatliv ikke bare glider sammen til et under corona-nedlukningen. Det mener Magne Dreyer, underviser på Sosu Nord i Aalborg.

Sosu-underviser: Online-socialiseringen bliver stadigt vigtigere for eleverne

Det går ganske godt med det faglige indhold, men elevernes sociale trivsel er udfordret efter fem uger med nødundervisning. Siden påske har Magne Dreyer, sosu-underviser på SosuNord i Aalborg, derfor haft langt større fokus på det sociale element.

Offentliggjort

SOSU-ELEVER I SKOLEIGEN

I den forgangne uge har de første sosu-skoler åbnet dørene forelever på deres sidste år, og flere er på vej. Den 15. april meldteundervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil nemlig ud, at ogsåsidste-års-eleverne på landets erhvervsuddannelser - herundersosu-skolerne - var en del af første fase af genåbningen af detdanske samfund.

Siden har skolerne arbejdet på at gøre klar, så skolerne kanåbne efter retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen.
På Sosu Nord begynder de første hold at møde ind på skolen påtirsdag den 28. april. I alt gælder åbningen for 190 elever på SosuNord i Aalborg og Hjørring.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som underviser på såvel grundforløb 2, pædagogisk assistent, som grundforløb 2, social- og sundhedshjælper, er det en bred skare af elever, Magne Dreyer skal holde styr på hjemme fra privaten under corona-nedlukningen. Han er sosu-underviser og tillidsrepræsentant for medlemmerne af Danmarks Lærerforening på Sosu Nord, der har afdelinger i Aalborg og Hjørring. Han underviser i dansk, samfundsfag samt erhvervsfag og uddannelsesspecifikke fag som arbejdsmiljø, kommunikation og konflikthåndtering.

"Aldersspændet på eleverne på de to hold, jeg har lige nu, svinger fra 17 til 50 år. En del elever har læsevanskeligheder, og mange af eleverne har egne børn. Så det har bestemt været og er fortsat en udfordring at lave nødundervisning på en sosu-skole som vores", fortæller Magne Dreyer.

Sådan er corona-livet for sosu-undervisere

De første uger som blæksprutte Før påskeferien var netop elevers og underviseres børn en kæmpe udfordring. Hvor man som underviser skulle agere blæksprutte og finde rundt i et krydsfelt af forventninger fra alle sider.

"For mit eget vedkommende har jeg tre børn; en pige i 1. klasse, en pige i 3. klasse og en dreng i 6. klasse, og min kone er læge på Aalborg Universitetshospital og derfor afsted på arbejde. Så jeg har stået for både børnepasning, hjulpet med deres fjernundervisning og skullet passe min egen undervisning". "En ret umulig opgave, og for vores elever har det også været svært at gå i skole hjemmefra med børn løbende rundt om benene. Så vi fandt hurtigt ud af, at eleverne skulle have materialer for en uge ad gangen, som de kunne tilgå, når de havde mulighed for det. Så både vi og eleverne bedre kunne få hverdagslivet til at fungere og i højere grad selv planlægge", forklarer Magne Dreyer.

Har sosu-skoler et særligt ansvar i forhold til Corona?

Brug for mere dialog Med genåbningen af daginstitutioner og grundskoler fra 0.-5. klasse er presset hos både ham selv, mange andre undervisere og elever taget af. Og nødundervisningen har ændret sig de seneste to uger. Efter påske bliver eleverne kaldt langt mere ind til Microsoft Teams-møder med hele klassen, i grupper eller én-til-én mellem underviser og enkelte elever. Nogle undervisere bruger også morgenmøder, hvor eleverne tjekker ind hver dag. "Der bliver brugt langt flere møder. Fordi det nemmere kan lade sig gøre, nu hvor de mindre børn er afsted, men især fordi det simpelthen er nødvendigt med mere dialog - og langt mere socialisering. De første to uger var det måske meget dejligt, at man ikke var i skole, men der kommer et tomrum, og eleverne har behov for at mødes med hinanden". "Jo længere tid, der går, jo mere tydeligt bliver det, hvor meget det sociale element betyder. Også for det faglige udbytte. Så jeg har stor fokus på online-socialisering, fordi det hjælper på trivslen, og det er med til at holde eleverne fast. Samtidig giver det mig en fornemmelse af, hvordan eleverne har det", siger Magne Dreyer. Mange af eleverne har det svært. De savner skolen, og det sociale liv.

"Samtidig er det ret krævende at modtage undervisning på den her måde. Det kræver en utrolig målrettethed, og at man tager ansvar for egen læring og for gruppens læring, og det bliver sværere, jo flere uger der går", mener Magne Dreyer.

Et forum at sparre i 

Arbejdsliv og privatliv flyder sammen Som ugerne går mærker han også et stort behov fra eleverne i forhold til, at han som lærer er online og svarer hurtigt på deres spørgsmål. "Når jeg har undervisning med dem, er jeg selvfølgelig på, men også på andre tidspunkter, når de arbejder med deres opgaver, har de brug for hurtige svar. Hvis en elev er kørt fast og har et spørgsmål, og jeg så først svarer dagen efter, så går de død i deres opgaver". "Så som underviser skal man virkelig passe på, at ens arbejdsliv og privatliv ikke bare glider sammen. Man skal passe på sig selv og tydeliggøre over for eleverne, hvornår de kan træffe en i dagtimerne. Jeg laver for eksempel faste aftaler i løbet af en undervisningsdag med eleverne via Microsoft Teams. Her kan vi snakke om opgaver, og de kan stille spørgsmål".

Nyt forum for sosu-undervisere på folkeskolen.dk

Fortrolige med digital læring

Hvor nødundervisning hjemmefra undervisernes private hjem er nyt, var underviserne på Sosu Nord en anelse på forkant med at bruge digitale undervisningsmidler. "Siden 2012/2013 har vi arbejdet med den digitale læringsplatform itslearning, så vi har været igennem en løbende proces, hvor underviserne har fået ejerskab til platformen, og alle vores undervisningsmaterialer er lagt på platformen. Det er kommet os til gode og har sparet os for nogle forhindringer her under corona-nedlukningen. Fordi alle var fortrolige med det digitale univers i forvejen", mener Magne Dreyer.

Sosu-direktør til folkeskoler: Mangelfuld vejledning giver få elever til sosu-skoler

Sosu-skoler i gang med genåbning

Landets 14 sosu-skoler har været lukket for elever siden onsdag aften den 12. marts, hvor statsminister Mette Frederiksen meddelte, at Danmark lukkede ned på grund af corona.  I denne uge er elever, der er i gang med deres sidste år på sosu-skolerne, begyndt at vende retur til skolerne igen. De er nemlig en del af regeringens fase 1 af genåbningen af Danmark. Magne Dreyer glæder sig over, at nogle af eleverne begynder at komme i skole igen. "Jeg har ikke selv nogle af eleverne, så jeg arbejder fortsat hjemmefra. Jeg kan godt forstå bekymringerne og nervøsiteten fra nogle af underviserne, og der er nogle store udfordringer forbundet med åbningen blandt andet i forhold til håndhygiejne og det at vaske hænder". "Men som samfund er vi nødt til at åbne op, og så længe vi som skole overholder retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen, mener jeg, vi kan være trygge", slutter Magne Dreyer.

Ekspert giver 5 gode råd til online-undervisning