Der skal være to meter mellem eleverne på Amager Fælled Skole. "Det kan godt være, at der er et sted med 1,89. Men vi gør det så godt, som vi kan", siger skoleleder Torben Bo Højman Jensen

Skoleleder: ”Vi kan godt lave en plan for, hvordan børn opfører sig. Men det er en skrivebordsplan”

Faste elevgrupper er oprettet. Enmandsborde står med behørig afstand. Alt er rengjort. Amager Fælled Skole er klar til at tage imod børnehaveklassen og 1. klasse i morgen. Endnu engang skal eleverne vænne sig til en helt anderledes skoledag.

Offentliggjort
"Det bliver anderledes undervisning. Også en anderledes undervisning end den, som de har fået hjemme de seneste uger", siger skoleleder på Amager Fælled Skole Torben Bo Højman Jensen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eksamensbordene står med behørig afstand på Amager Fælled Skole i København. Navneskilte indikerer, hvor hver elev hører til. Men det er ikke 9. klasseelever, der skal sidde ved bordene, for deres eksamen er aflyst, og de bliver undervist hjemme. Det er børnehaveklasseeleverne, der i morgen møder ind og skal gå i skole med behørig afstand. Lugten af sprit er tung i de lokaler, hvor der skal sidde mellem 12 og 15 elever.

Det har været en stor logistisk udfordring at få skolen gjort klar, fortæller skoleleder Torben Bo Højman Jensen.

"Vi har næsten 600 elever i 0. - 5. klasse. Udearealerne er begrænsede. Det er virkelig en udfordring for en byskole. Vi skal tænke kreativt, hvis vi skal lave udeskole. Skolegården bliver delt op i zoner, hvor det så er meningen, at de enkelte grupper skal være. Men eleverne bliver også nødt til at være indenfor", siger han.

I morgen starter børnehaveklassen og 1. klasse. Torsdag begynder eleverne i 2. og 3. klasse. Fredag 4. klasse. Og mandag 5. klasse. Men eleverne i 5. klasse kommer faktisk slet ikke til at være på skolen, men i fritidsordningernes lokaler på tre forskellige matrikler.

DLF: Er du utryg ved at arbejde på skolen - så kontakt din læge 

Sikkerhedskole er en svær disciplin

Skolen er en gammel klassisk rød mustensbygning med store tunge døre og mange håndtag.

"Vi har været ude i, om vi kunne lade dørene stå åbne, så alle ikke skal tage på håndtagene. Men så er der jo brandmyndighederne", siger skolelederen.

Lærerne har i dag inddelt eleverne i grupper af 12 - 15 elever. Det er så de grupper, som skal mødes og være sammen.

"Jeg har sendt det ud i dag, så vi håber, at eleverne går mod hinanden, når de mødes i morgen", siger Torben Bo Højman Jensen. Nogle elever skal møde ind ved en indgang, andre ved en anden, og nogle møder mellem 7.50 og 8.10, mens andre har fået mødetidspunkt mellem 8.10 og 8.30.

Skolen afventer stadig en bestilt toiletvogn, men i og med alle elever ikke begynder på en gang, kan det godt lade sig gøre med antallet af de håndvaske, der findes nu.

"Alle grupper har nu deres eget toilet. Men hvis vognen ikke kommer, må jeg skrive til 4. klasserne, at de må vente med at begynde i skole".

Håndsprit er også en udfordring.

"Vi har fået noget fra kommunen, men slet ikke nok. Vi bliver nødt til at bruge håndvasken meget".

Lærerne skal have egen kaffe med

Lærerne har fået at vide, at de skal have deres egen Neskaffe med, og der er blevet hængt sedler op om, at man skal huske at vaske hænder, inden eksempelvis køleskabet eller skabe åbnes.

Og så er planer en ting, mens en børnevirkelighed kan være noget helt andet, understreger skolelederen.

"Vi kan godt at lave en plan for, hvordan børn opfører sig. Men det er en skrivebordsplan, og man kan ikke lave skrivebordsplaner for det hele. Vi bliver nødt til at prøve det af, og så må vi ændre på det undervejs".

Målet er, at en eller to lærere eller pædagoger er knyttet til hver gruppe.

"Det bliver anderledes undervisning. Også en anderledes undervisning end den, som de har fået hjemme de seneste uger. Forældrene vil opleve en anderledes faglighed. Matematiklæreren skal måske aflevere noget til dansklæreren, som dansklæreren så må undervise i, og omvendt. Vi forsøger at have så få voksne til hver gruppe som muligt. Men jeg tror eleverne kommer til at lære meget, fordi de er i meget mindre grupper end vanligt".

Der er også skærpede krav til forældrene.

"Det er jo vigtigere end nogensinde, at eleverne har et opdateret penalhus med, for man kan ikke længere låne af hinanden. De skal have tøj med, der passer til vejret, for vi skal være så meget udenfor som muligt. Og de skal have mad med til pauserne, for de kan ikke lige få noget på fritidshjemmet, som de plejer", siger han.

Anderledes undervisning

Hvis regeringen beslutter, at alle klasser skal møde på skolen fra den 10. maj med de samme retningslinjer, så kan Amager Fælled Skole ikke opfylde kravene.

"Hvis vi fra 10. maj lukker op for de ældre årgange, lukker op med samme regler, så kan jeg ikke gøre det. Det har vi ikke faciliteterne til", siger Torben Bo Højman Jensen.

Under skolelukningen har skolen haft en corona-cafe, hvor man har haft 20 elever hver dag mellem 9 - 12. Cafeen fortsætter, nu hvor de yngste elever også er på skolen.

"Det, der bekymrer mig mest i det her, er de svage børn. De får jo ikke hjælp derhjemme. Så dem skal vi have hånd i hanke med".

Men der kommer også gode ting ud af at skulle tænke undervisning i helt nye rammer.

"Vi får tænkt anderledes i forhold til undervisning. Der er simpelthen nogle lærere, der i forhold til den digitale udvikling er sprunget et eller to år frem. Vi kommer helt sikkert til at høste gevinster, når vender tilbage til hverdagen".

Hensynet til risikogruppen

Første opgave i påskedagene har været at få gjort skolen klar til de elever, der skal komme i skole. Den næste opgave, der venter skolelederen, er de børn, der ikke kan komme i skole.

Sundhedsstyrelsen ændrer linje: Børn med coronasmittede i familien skal ikke i skole 

"Vi har elever, der er i en risikogruppe eller er i familie med nogle, som er i risikogruppen. Der skal vi finde en klog måde, hvor de også kan få undervisning, selv om de ikke kan komme på skolen. I første omgang prioriterer vi undervisningen. Men når jeg ved, hvor mange det er, skal vi finde en løsning".

Skolen har også fem lærere, som er i risikogruppe, og derfor ikke møder på skolen de kommende dage, men som står for nødundervisning hjemmefra.