Komiker, skribent og foredragsholder Sebastian Dorset har sagt ja til at overrække årets Svesken på disken-pris den 24. februar.

Lærer-whistleblower i spil til ytringspris

Lærer Lene Aabye Møller, der gik til Ombudsmanden og påpegede ulovlige forhold i de modtageklasser, hun selv havde undervist i, er blandt kandidaterne til prisen som Årets Sveske - en pris, der gives for at lægge 'svesken på disken' i skoledebatten.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De unge modtageklasseelever i Aarhus fik for få undervisningstimer, undervistes i for få fag, og de blev fejlagtigt frataget muligheden for at tage folkeskolens afgangseksamen.

Lene Aabye Møller traf sin beslutning om at gøre opmærksom på problemet. Dette medførte, at hun opsagde sit job for at anmeldte sin skoles undervisningstilbud til elever i modtageklasser til Folketingets Ombudsmand.

Anmeldelsen indeholdt 11 klagepunkter. Et år senere fik hun medhold i ni af dem, og kommunens modtageundervisning blev kendt ulovlig.

"Lene tager opgaven på sig med at agere elevernes talerør trods de personlige omkostninger", skriver Svesken Venner i deres begrundelse for at indstille den aarhusianske lærer til en pris.

Lærer valgte at blive whistleblower - og stoppe som lærer

De øvrige kandidater til prisen, som overrækkes den 24. februar, er:

Lene Tanggaard, professor i pædagogisk psykologi og ny rektor for Designskolen. 

"Først og fremmest har hun sin egen stemme som professor i pædagogisk psykologi, både hvad gælder hele den pædagogisk-didaktiske debat, overstyring af lærerprofessionen, elevernes udbytte af undervisningen og ikke mindst i forhold til at gennemskue og argumentere for, hvorfor pædagogikken skal skilles fra politologien", hedder det i Sveskens Venners årsrapport.

Lene Tanggaard: Dannelsen skal opstå i en garagerevolution

Thomas Aastrup Rømer er lektor i pædagogisk filosofi ved Aarhus Universitet.

"Thomas Aastrup Rømer er skarp og vedholdende i debatten for at få dannelsen tilbage på sporet i forhold til den trend, der for længe ensidigt har favoriseret karakterer og faglig præstation, og hvor folkeskolens opgave alene er at udruste eleverne med bestemte kvalifikationer, dikteret af arbejdsmarkedet og karrieren - et fattigt mål, der har stået alt for alene".

"Dette fokus er skabt i forlængelse af reformen, hvor vidensøkonomi, OECD-kompetencer, læring og data skal lægge grund for tanker om en stærk konkurrencestat. Taberen er dannelse og det hele menneske", konstaterer gruppen af Ballerup-lærere, der for sjette gang præmierer klar tale om skolen.

Brinkmann, Tanggaard og Rømer vil give skolen 'pædagogisk ilt'

Henrik Vestergaard Stokholm er rektor for Nyborg Gymnasium. Han besluttede at lade tre udvisningstruede somaliske piger fortsætte deres undervisning på gymnasiet, selvom kommunen havde meddelt, at pigerne skulle forlade skolen.

Med henvisning til grundloven valgte Henrik V. Stokholm i 'civil ulydighed' at se bort fra kommunens krav om at smide børnene ud af skolen, og senere fik han fuldkommen ret i, at det var imod reglerne at nægte børnene i familien undervisning.

Somaliske skolebørns udmeldelse fra den danske folkeskole var "en fejl"

Keld Skovmand, lektor og ph.d., har i sin forskning og flere bøger gennemgået det manglende forskningsmæssige belæg bag læringsmålstyringen.

"Keld Skovmand er oppe imod stærke og etablerede kræfter, men skeler ikke det mindste til hensynet til sin egen popularitet eller personlige omkostninger, når det gælder om at få klarhed og få placeret et ansvar", lyder det i motivationen for nomineringen.

Skovmand: Læringsmålstyring var ikke baseret på forskning 

Svend Kreiner og Jeppe Bundsgaard, hhv. professor emeritus og professor MSO, har ad flere omgange forskningsbaseret kritiseret de nationale test.

De indstilles "især fordi de i 2019 har formået at konkretisere den omfattende kritik af De Nationale Test, således at det har medført stor mediemæssig og politisk opmærksomhed og begyndende politisk handling".

Ny undersøgelse: Nationale test måler både forkert og usikkert