Elever fra Stubbekøbing Skole har afprøvet undervisningsmaterialet til enzymjagten.
Foto fra LIFE
Nyt læringsinitiativ klar med to gratis naturfagsforløb
To forløb om enzymjagt til 6. klasse og bæredygtig produktion af fødevarer til 8. klasse kan fra denne uge bestilles hos Life - Læring, Ideer, Fascination og Eksperimenter, der er et nyt læringsinitiativ støttet af Novo Nordisk Fonden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et fem-ugers forløb om enzymer fundet på svampe i naturen og dyrket på skolen eller et fem-ugers forløb, WeGrow, om mikroorganismer og sensor-teknologi brugt til bæredygtig produktion af fødevarer er to muligheder for undervisningsforløb, som lærere kan bestille fra denne uge hos Life. Undervisningsforløbene er udarbejdet af læringskonsulenter hos Life og afprøvet på flere klasser. De første er klar til levering fra 23. marts.
Materialet til de to forløb kan lige nu bestilles på skoler i regionerne Sjælland, Midtjylland og Hovedstaden. Fra næste skoleår regner de med at kunne levere over hele landet. Der er 100 undervisningskit i hvert forløb, og meningen er, at lærerne skal sende materialet retur til Life, ugen efter de har afsluttet forløbet, så næste skole kan låne kittet.
Life er i gang med at udvikle tre undervisningsforløb mere i år.
Konkrete forløb
Life er et nationalt og almennyttigt læringsinitiativ, som skal være med til at styrke interessen for naturvidenskab hos børn og unge i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, skriver de i en pressemeddelelse. Her står også, at det er deres ambition at sætte nye standarder for anvendelsesorienteret, undersøgelsesbaseret og eksperimenterende naturfagsundervisning. Kernen i Life er at udarbejde undervisningsmateriale i samspil med skoler, virksomheder og forskningsmiljøer.
Direktør for Life er Christine Antorini. Life samarbejder med mange - for eksempel Astra, CFU, Eksperimentarium, KL, Dansk Arbejdsgiverforening, DTU, forskellige virksomheder og uddannelsesinstitutioner for at styrke interessen for stem-fagene (Science, Technology, Engineering and Matematics) og på længere sigt for at få flere unge til at søge arbejde indenfor stem-fagene.
Masseeksperimentet: Elever jagter sunde bakterier
"Der er en aktuel samfundsudfordring, og vores undervisningsforløb skal gøre det mere konkret for eleverne, hvordan man for eksempel kan producere mad nok til verdens voksende befolkning eller hvordan man ude i naturen kan finde enzymer på svampe, som man kan dyrke og bruge i industrien", siger kommunikationschef Anne Reinholdt til folkeskolen.dk
Planen er på længere sigt, at skolerne foruden undervisningsforløbene kan bestille et mobilt laboratorium i en periode og få nogle eksperter ud fra virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
Masseeksperimentet: Skoleelever har fundet 10 nye bakteriearter
8. klasse på Lynge Skole er en af de klasser, der har testet det tværfaglige forløb WeGrow, der dækker geografi, fysik/kemi og biologi.
"WeGrow er knyttet tydeligt op på en konkret og relevant problemstilling, som eleverne kan relatere til, hvilket virkelig har motiveret dem", fortæller Sune Boye Riis, der underviser på Lynge Skole.
"De har bogstaveligt talt haft hænderne nede i mulden, lavet vækstforsøg, spillet sjove læringsspil og holdt øje med planterne ved hjælp af sensoren".
Undervisningskittet indeholder materialekasse med alt udstyr, der skal bruges i forløbet, lærervejledning og adgang til en digital platform.