Jeg kan stå inde for det, vi præsenterer mandag, men jeg håber, at det kommer godt videre - uden at der går for meget fortid i det, siger Lars Holmboe.

Lærer i arbejdstidskommissionen: Vi er blevet lyttet meget til

Lars Holmboe fra Mølholmskolen i Vejle har været i Arbejdstidskommissionen, der præsenterer sine anbefalinger på mandag. Lærerne er blevet spurgt meget, har holdt oplæg og besøgt skoler, men kommissionen har arbejdet sig sammen til et kollektiv, og det har været berigende, mener han.

Offentliggjort

Forhandlinger om arbejdstid iforåret

Arbejdstids­kommissionens ­rapport offentliggøres på mandag den16. december. Dagen efter er der stormøde for lærernestillidsrepræsentanter i Odense.

5. februar har DLF indkaldt til ekstraordinær kongres, hvorlinjen for arbejdstidsforhandlingerne bliver udstukket.

Arbejdstidsforhandlingerne, såkaldte periodeforhandlinger,begynder i marts, og der forventes et forholdsvis kortforhandlingsforløb.

Hvis parterne i løbet af 2020 ikke bliver enige om enarbejdstidsaftale, går de almindelige overenskomst­forhandlinger igang sidst på året.

I april 2021 udløber den nuværende overenskomst.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi er blevet lyttet meget til og taget alvorligt. Vi to lærerrepræsentanter har indgået med vores vinkel som en meget væsentlig vinkel, fordi det er ude i vores praksis, det her skal virke, og det har alle været bevidste om. Vi har holdt oplæg om forskellige emner, men der er sket en dynamisk udvikling i kommissionen, så vi er blevet samarbejdet og har arbejdet os frem til at være et kollektiv", fortæller Lars Søltoft Buur Holmboe.

Lærer i arbejdstidskommissionen stiller op til DLF-valg 

Han ser det som en stor gave personligt at have været med ude på nogle af skolerne og have oplevet andre skolers praksis.

"Jeg har set, at vi har meget forskellige udfordringer ude på skolerne. Der er ret store forskelle både strukturelle og andre - om man er en matrikelskole eller ej, om man har færre eller flere resurser. Vi så, at det hele egentlig så meget godt ud nogle steder, men så kunne de fortælle, at de lige netop i år havde nogle ekstra resurser, så det normalt slet ikke var lyserødt på skolen. Der er altid nogle forbehold, oplevede vi, og der findes ingen 'lyserøde' skoler blandt dem, som jeg har besøgt".

Især har han fundet det berigende at have højesteretsdommer Lars Hjortnæs med i kommissionen.

"Han har været en berigende stemme i arbejdet. Jeg tænkte, at han skulle se på det hele med Arbejdsrettens øjne, men i virkeligheden var han den, der kunne se på vores verden med nogle andre øjne, som vi andre ikke kunne præstere", siger Lars Søltoft Buur Holmboe.

Er der noget, der har overrasket dig i arbejdet i kommissionen?

"Ja, at vi trods en meget svær opgave og et svært kommissorium meget hurtigt blev løsningsorienterede. Alle kom med noget til arbejdet, og vi var alle interessenter. Vi ønsker alle at få en folkeskole, der er så god som muligt for alle - også for lærerne".

Arbejdstidskommission har 2½ måned til deadline: "Det bliver hektisk" 

Du sagde i et tidligere interview, at du var beæret over at være med i Arbejdstidskommissionen, og at det også var angstprovokerende. Hvordan har du det nu?

"Det er bestemt ikke blevet mindre angstprovokerende jo tættere vi kommer på præsentationen på mandag", griner Lars Søltoft Buur Holmboe.

"Uanset hvad vi kommer med, så vil det - i det klima som vi er i - betyde, at nogle vil være kritiske. Og det er helt rimeligt at være kritisk. Det er vi også klar til, jeg håber bare, at der ikke går for meget fortid i det. Vi og jeg kan sagtens stå inde for det, vi vil præsentere, og jeg står gerne på mål for resultatet. Men vi skal aflevere det til nogle, der i periodeforhandlinger skal arbejde videre med det. Det er her, jeg håber, det kan komme godt videre. For mig handler det om, at den enkelte lærer ude på skolerne skal kunne mærke en reel forbedring".

Kommissionsformand: »Succeskriteriet er ikke, at alle klapper og er glade«