Når 10. klassernes undervisning flyttes fra folkeskolen til gymnasiet, oplever lærer Hans-Henrik Torp en større seriøsitet blandt eleverne.
Foto: Helle Lauritsen
10. klasse i Odsherred undervises på gymnasiet
For at få flere til at tage en ungdomsuddannelse har Odsherred Kommune oprettet nye 10. klasser, hvor al undervisning foregår på det lokale gymnasium. Folkeskolelærer Hans-Henrik Torp underviser klassen, og han mærker en markant forskel på elevernes seriøsitet og modenhed.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Borgmester i Odsherred Kommune Thomas Adelskov mente, der var for få elever i kommunen, som valgte at tage en ungdomsuddannelse. Derfor fik han til skoleåret 2011/12 oprettet nye 10. klasser, hvor eleverne skulle vælge mellem et tiendeklasseår på en erhvervsskole eller på gymnasiet. Formålet er at give eleverne en mulighed for at snuse til uddannelserne, så overgangen fra folkeskolen bliver lettere.
"Vores kommune har mange fagligt og socialt udfordrede elever, som mangler motivation til at tage en uddannelse. Derfor ville vi skabe sammenhæng mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, så eleverne kan få en mere tryg, glidende overgang til en uddannelse", siger Thomas Adelskov.
Han fortæller, at der har været en del børnesygdomme i forbindelse med opstarten af projektet, blandt andet på økonomidelen, men at det i år er kommet rigtig godt fra start.
9. klasses-elever får matematik-udfordringer på gymnasiet
Seriøse elever 10. klasse på gymnasiet er blevet til som et samarbejde mellem Bobjergskolen i Odsherred og Odsherred Gymnasium. Lærerne fra Bobjergskolen underviser eleverne ¾ af tiden, mens gymnasielærerne dækker den sidste del.
Hans-Henrik Torp er lærer på Bobjergskolen, men ligesom 10. årgangs øvrige to lærere, foregår al hans undervisning på Odsherred Gymnasium. Han kan mærke en tydelig forandring ved eleverne.
"Gymnasiemiljøet gør, at elevernes adfærd bliver anderledes. De er mere seriøse, der er mere ro, og der er en generel forståelse for, at når man er på gymnasiet, så tager man sig sammen og opfører sig ordentligt. Så vi oplever næsten ingen problemer med for eksempel løb på gangene eller mobning", siger han.
Han fortæller, at lærerne har fået rigtig mange tilkendegivelser fra både forældre og elever om, at de er meget glade for den nye 10. klasse. Projektets succeskriterium har for ham været, at eleverne får mere lyst til at lære, end de havde før - og indtil videre har han indtrykket af, at det er lykkedes at skubbe eleverne i den rigtige retning.
To faggrupper samarbejder Hans-Henrik Torp synes, samarbejdet med gymnasiet og gymnasielærerne fungerer rigtig godt. Der er en god faglig dynamik, som giver kvalificerede sparringsmuligheder. Men tilgangen til eleverne splitter de to faggrupper lidt.
"Folkeskolelærerne har nok en lidt større rolle over for eleverne i forhold til deres liv uden for skolen. Dér er gymnasielærerne mere distancerede. De forventer også mere af eleverne, fordi de er vant til at undervise elever, som selv har valgt at gå på gymnasiet", siger han.
Folkeskole- og gymnasielærere mødes til brobygning