DLF og UU Danmark er bekymrede for uddannelsesvejledningen, hvis 80 procent af de unge fremover kun skal have tilbud om gruppevejledning og e-vejledning.
Bondo og UU Danmark vejleder politikerne om vejledning
Danmarks Lærerforening og UU Danmark har været inde på Christiansborg og fortælle om virkeligheden ude på skolerne, hvor uddannelsesvejledning spiller en stor rolle for alle elever – og ikke kun for de svageste.
christoffer
Christoffer var ikke helt klar til at starte på hhx direkteefter 9. klasse. Desuden ville han også gerne hæve sine karaktererlidt, og i samarbejde med en studievejleder fandt han ud af, atXclass var det rigtige valg for ham. I løbet af skoleåret har hanværet i forskellige erhvervspraktikker, og han er blevet mereafklaret på, hvad han ikke vil være. Lige nu ser Christoffer fremtil at skulle i praktik som ejendomsmægler.
siham
Siham havde fået anbefalet Xclass fra sin UU-vejleder. Hun var itvivl om, om hvad hun ville uddanne sig som, men efter at hun harværet i praktik og vejledning hos Ungdommens Uddannelsesvejledning,er hun blevet afklaret. Siham vil gerne videre på hf og bagefter påsygeplejeskolen.
sidsel
Sidsels uddannelsesvej ligger klar for hende. Hun har valgt10.klasse, fordi hun gerne vil videre på hf, og efter studenterhuener kommet på hovedet, vil hun læse til pædagog. Hun ved, hvad hunvil, og føler ikke, at hun har haft brug for uddannelsesvejledning.Alligevel synes hun, at det er dejligt og godt, at UU vejlederneofte kommer ind i klasserne og taler med eleverne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmarks Lærerforening og UU-Danmark havde i går foretræde for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg. Her fremlagde de mulighederne for, at uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorienteringen (UEA undervisningen) kan bringes endnu mere i spil med folkeskolereformen.
"Vi tror, at UEA kan bringes i spil på en ny og mere anvendelsesorienteret måde, blandt andet i forbindelse med den understøttende undervisning, således at UU vejledningen, som netop bygger på elevernes forudsætninger fra UEA, kan udfordre og støtte uddannelsesvalget, herunder fx målsætningerne om at flere unge skal vælge en faglig uddannelse og starte egen virksomhed", skrev DLF og UU Danmark i et fælles skriv forud for foretrædet.
Efter mødet med politikerne, er Anders Bondo Christensen fuld af forhåbning.
"Jeg synes, at det gik rigtig godt. Der var stor lydhørhed og gode spørgsmål fra politikerne", siger formanden for DLF.
Forudser massefyringer blandt UU-vejledere
Lærerne har også brug for vejledning "Jeg synes, at vi fik givet et godt billede af både betydningen og samarbejdet mellem lærere og vejledere. Mark Jensen (formand for UU Danmark, red.) og jeg var der sammen, fordi vi faktisk er meget afhængige af hinanden", siger Anders Bondo Christensen om foretrædet.
De to foreninger deler dog også en bekymring for, hvad der skal ske fremover med UEA-undervisningen og vejledning i folkeskolen, hvis de planlagte besparelser på vejledningsområdet bliver ført ud i livet. Ikke mindst hvis regeringens målsætning om, at flere unge vælger erhvervsuddannelserne, også skal lykkes. I regeringens forslag skal der satses mere på fokuseret vejledning, som forbeholdes de svageste 20 procent af eleverne.
DLF: Politikerne må sikre vejledning
"Samarbejdet mellem folkeskole og UU-centrene bliver helt centralt, fordi vejledningen og UEA undervisningen både skal bygge på kendskab til eleverne og den nyeste viden om uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedet. Det kræver høj faglighed - en faglighed, som risikerer ikke at være tilgængelig i fremtiden. Efter oprettelsen af UU-centrene er der i dag få medarbejdere i folkeskolen med kompetencer til at undervise i UEA. Lærerne besidder i dag ikke tilstrækkelige kompetencer til at sikre en god vejledning for alle. Hvis det skal lykkes at styrke UEA undervisningen og vejledningen i overgang til ungdomsuddannelserne, er det helt nødvendigt, at der på UU-centrene er tilstrækkeligt med vejledere til at løfte de øgede opgaver", skrev de to foreninger forud for mødet.
"Eleverne har brug for vejledning, men det har lærerne også. Både i UEA-undervisningen og vejlederne er en god støtteperson for lærerne", siger Anders Bondo.
Antorini: Vi har ikke planer om at ændre 10. klasse
Eksempler fra virkeligheden Over for politikerne tog Anders Bondo Christensen afsæt i sit besøg på Xclass 10. klassecenter i Slagelse i sidste uge sammen med undervisningsminister Christine Antorini. Her fortalte tre elever, hvorfor de gik i 10. klasse, og de understregede vigtigheden af den vejledning, de havde fået i folkeskolen.
"De var ikke i blandt de 20 procent, som man snakker om at vejledningen fremover skal målrettes mod. Hvis vi nøjes med fokuseret vejledning, så har vi her tre eksempler, der ikke havde fået den afklaring der gør, at de vidste præcis, hvorfor de ville på 10. klasse, og hvad de ville bruge den til bagefter. Den afklaring de 80 procent har, kan hurtigt ryge fløjten, ved at fokusere på de 20 procent, Så skyder man sig selv i foden. Det tror jeg, at vi fik illustreret på en god måde".
I Politiken 2/12-2013 afviser uddannelsesordførerne fra Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og Enhedslisten at gå med i en aftale om fokuseret vejledning, så kun den svageste femtedel af eleverne får individuel vejledning, mens resten må nøjes med eksempelvis gruppevejledning eller e-vejledning.
Oppositionen vil ikke skære på vejledning i folkeskolen
Styrk vejledning, og drop økonomilogik
Læs her om de tre elever, som Anders Bondo Christensen og Christine Antorini mødte på Xclass 10. klassecenter i Slagelse. De har alle haft kontakt med uddannelsesvejledningen, selvom de ikke har været i fare for at ryge ud af uddannelsessystemet.