Mor på deltid betyder bedre karakterer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På basis af data om 70.000 svenske unge, der gik ud af grundskolen i 1994, konkluderer en nationaløkonomisk afhandling, at forældrenes indkomst har betydning for børnenes skolekarakterer - jo højere indkomst, jo bedre skoleresultat. Men selvom det er godt for børnenes karakterer, at mor går på arbejde og tjener penge, er det optimale, at hun kun arbejder på deltid.

»Når det gælder forældrenes arbejdstid, er der forskel på resultaterne for mødre og fædre. Hvis moderen arbejder mindre end heltid, har det - under hensyn til indkomsten - en positiv effekt på barnets karakterer i hele skoleforløbet, mens faderens arbejdstid kun ser ud til at have betydning for gymnasiekaraktererne«, forklarer afhandlingens forfatter, Magdalena Norberg-Schönfeldt, Umeå Universitet. Undersøgelsen viser også, at børn, hvis forældre er skilt, opnår lavere karakterer.

Magdalena Norberg-Schönfeldts ph.d.-afhandling »The phase-out of the nuclear family?: Empirical studies on the economics and structure of modern Swedish families« kan downloades på www.diva-portal.org