... dengang for 20 år siden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nu skal lærerne have rigtig ferie.
Tjenestemænd i folkeskolen med flere er 1. januar 1990 blevet omfattet af de regler om ferie, som gælder for statens tjenestemænd. På grund af lærernes særlige tjenestetidsforhold er der aftalt flere særregler. Blandt andet optjener lærere nu ret til ferie med løn i 2,5 dage for hver måned, de har været ansat. Ferien optjenes i et kalenderår og skal så placeres i perioden 2. maj året efter til 1. maj året efter igen. Amtskommunen har ret til at foretage lønafkortning hos lærere, der ikke har optjent ret til ferie.
aviS81 nummer 3, marts 1990
Freon og forbrugeroplysning.
Miljøministeren har netop underskrevet bekendtgørelsen, der vil stoppe brugen af freon (CFC) inden 1999. Det er rimeligt, at vi går foran med denne lovgivning, eftersom vi bruger seks gange så meget freon per indbygger som den gennemsnitlige verdensborger. Langtfra alle lande har køle-fryseskabe, aerosoler, styrénbakker og tekstiler, der skal kemisk renses. Skal vi være med til at lære andre lande disse velfærdsvaner, må vi sikre os, at naturen og fabriksarbejderen kan klare den belastning, som CFC-erstatningerne giver. Russernes jubel var stor, da den første McDonald's-burgerbar i år blev åbnet i Sovjet. Dette er starten på deres forbrug af overflødig indpakning af burgere i eventuelt CFC-opskummede styrénbakker.
Husholdningslæreren nummer 3, marts 1990
I begyndelsen var ordet.
1990 er af FN udråbt til Internationalt læseår. Hans Magnus Enzenberger siger et sted, at vores mest problematiske hjælp til udviklingslandene er indførelsen af skriftsproget, fordi det trykte ord dræber hukommelsen: Man kan altid slå op i det skrevne, og derfor behøver hjernen og kroppen ikke længere at opbevare fortællingen. Forudsætningen for skriftsproget er talen. Mennesket har talt og fortalt, længe før det har læst.
I skolen skal læseoplevelsen gerne hænge sammen med det mundtlige. Bøger skal være noget, man snakker om. Ikke som konkurrence om, hvem der kan læse flest på kortest tid, eller med afkrydsning på A4-ark med kontrolspørgsmål. Det første fremmer uligheden i klassen, det andet dræber oplevelsen, som er fællesskabets forudsætning.
Folkeskolen nummer 13, marts 1990