... dengang for 20 år siden
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På med dutten Danmark
Forstander Jørgen Buttenschøn, Lyngåskolen, skriver blandt andet: »Ordet AIDS - Acquired Immune Defiency Syndrome - er efterhånden blevet en integreret del af vores hverdag. Nogle maler fanden på væggene og agiterer for, at de sidste 20 års seksuelle frigørelse skal smadres tilbage til Victoriatiden, mens andre betragter AIDS-frygten som overdreven hysteri.
Blandt HIV-smittebærere i Danmark findes nu også de første åndssvage. Med den viden må vi passe godt på os selv og vores elever. Vi må i god tid i lærerkredse begynde at drøfte, hvordan vi vil reagere, når vi får at vide, at en elev på vores skole er smittet«.
aviS nummer 2, februar 1988
FDB og de økologiske produkter
Lone Deleuran, FDB, skriver blandt andet: »Syreregn, skovdød, iltfattige søer og have, døde fisk, forurenede fødevarer, luftforurenede storbyer, overfølsomhed - er ord, som vi dagligt konfronteres med. Vi er som brugsforeningsbevægelse - og Danmarks største virksomhed - forpligtet til at standse op og tænke os om. Vi kan ikke umiddelbart løse de store miljøproblemer, men et skridt på vejen er at tilbyde 'produkter med indbygget holdning og etik'. Vi forventer snart en økologisk gris på markedet, mere økologisk brød og også økologisk mælk vil dukke op, men nok ikke over hele landet. Ud over økologi vil der sandsynligvis også blive en debat om etik i forhold til husdyrene«.
Husholdningslæreren nummer 4, februar 1988
København viser skolevejen
Formand for Københavns Lærerforening, Henning Søby Christensen, udtaler om skolestrukturplanen for de kommende syv år blandt andet: »I løbet af de sidste syv år er nedlagt 15 skoler i København, uden at de frigjorte ressourcer er kommet hverken elever eller lærere til gode.
Hensigten med planen, som netop nu har været til høring, er først og fremmest at gøre de københavnske skoler bedre. Med lukning af fem skoler frigøres midler, der kan bidrage til en hårdt tiltrængt modernisering af skolevæsenet. Debatten i pressen har hidtil fokuseret på det negative - nedlæggelsen af fem skoler, men forbedringerne går både på strukturelle og pædagogiske ændringer og ikke mindst nybyggeri og moderniseringer af de tilbageværende skoler«.
Folkeskolen nummer 5, februar 1988