Skoleinspektioner – spild af tid og penge

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samtidig med at den svenske undervisningsminister Jan Björklund styrker og strammer op om de svenske myndigheders inspektionsbesøg på skolerne, har professor Mats Ekholm, Karlstad Universitet, offentliggjort en undersøgelse, som viser, at skoleinspektionerne ikke har nogen indflydelse på skolernes resultater.

Han har kigget på de 187 skoler med afgangsklasser, som havde besøg af inspektørerne i 2003 eller 2004, og set på udviklingen i elevernes afgangskarakterer.

Kun på 29 procent af skolerne viste 9.- klassernes skolepræstationer en positiv udvikling efter inspektionerne, og på 46 procent af skolerne viste statistikken, at skolernes resultater blev dårligere i løbet af tre-fire år efter inspektionsbesøg og -rapport.

»Det samlede billede af skolernes udvikling før henholdsvis efter den statslige inspektion viser, at den ikke kan siges at have påvirket udviklingen for en fjerdedel af skolerne. Hvis skoleinspektionen har haft nogen effekt på de undersøgte skoler, så viser analyser af skoleresultaternes forandring, at de negative effekter overstiger de positive«, skriver Mats Ekholm.

»Den sandsynlige saglige situation er dog, at skoleinspektionen ikke har nogen indvirkning på skolernes resultat overhovedet«.

»I 2006 kostede inspektionsindsatsen næsten 170 millioner kroner. De penge kunne man lige så godt have smidt i havet som satset dem på skoleinspektion.

Skolechefer, udviklingspædagoger, skoleledere og afdelingsledere findes i skolerne i dag. De har langt bedre mulighed for at holde øje med, om skolerne er i stand til at lære elever det, der skal læres, end statslige inspektører, der kommer på sjældne besøg«, mener Mats Ekholm.

Professor Mats Ekholms rapport »Skolinspektion« kan hentes på hans hjemmeside www.eveduc.com