Etnisk koncentration har kun lille effekt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis over halvdelen af eleverne i en klasse er første- eller andengenerationsindvandrere, har det en negativ effekt på de danskfødte børns faglige niveau. Men er andelen af tosprogede lavere end 50 procent, så er betydningen af, at der er mange indvandrere i klassen, minimal i forhold til de andre faktorer, der har indflydelse på børns læring.
Det konkluderer Astrid Würtz og Peter Jensen, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, i en rapport udgivet af Rockwool Fonden.
»Effekten af at være blandt mange indvandrerbørn er forsvindende lille i forhold til forældrenes uddannelseslængde, deres arbejde, om der bliver talt dansk i hjemmet, om der bliver læst bøger i hjemmet, og om barnet har et sted, hvor det kan sidde og læse i fred og ro. Alle de forhold har en større effekt på, hvor meget børnene lærer«, siger ph.d. Astrid Würtz til videnskab.dk
Forskerne har sammenholdt data fra Pisa 2000 og Pisa Etnisk, men understreger, at nationale test vil være et bedre redskab til at vurdere effekterne, fordi Pisa-undersøgelserne kun giver et øjebliksbillede af elevens situation i skolen og hjemme i 9. klasse.
Peter Jensen og Astrid Würtz Rasmussen: »Immigrant and Native Children's Cognitive Outcomes and the Effect of Ethnic Concentration in Danish Schools«
»Effekten af at være blandt mange indvandrerbørn er forsvindende lille i forhold til forældrenes uddannelseslængde, deres arbejde, om der bliver talt dansk i hjemmet, om der bliver læst bøger i hjemmet, og om barnet har et sted, hvor det kan sidde og læse i fred og ro«