Hver tredje elev føler sig ikke værdsat

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver tredje elev i 9. klasse i den norske skole oplever at få for lidt følelsesmæssig støtte af læreren, viser en undersøgelse.

»Når en lærer viser, at han bryder sig om eleverne, betyder det, at eleverne føler et tilhørsforhold til skolen. Det virker positivt på både motivation og adfærd. Emotionel støtte fra læreren kan dermed reducere koncentrationsproblemer og udagerende adfærd i skolen«, siger forskeren bag undersøgelsen, Elin Thuen, i et interview i »UniverS«, tidsskrift for Universitetet i Stavanger.

Mellem ti og 20 procent af eleverne i undersøgelsen beskrev, at det kneb med koncentrationen, når læreren instruerede hele klassen på en gang. En regressionsanalyse viser, at elever, der ikke opfatter skolen som meningsfyldt, har de største problemer med koncentrationen, og den faktor i læringsmiljøet med næststørst betydning for koncentrationen var følelsen af følelsesmæssig støtte fra læreren. Og både følelsesmæssig støtte og støtte til elevens arbejde og læring viste sig tæt forbundet med elevens opfattelse af skolen som meningsfyldt. Med andre ord kan læreren medvirke til at give eleven oplevelse af skolen som meningsfyldt.

I sin undersøgelse har Elin Thuen set på elevernes måde at takle problemer og pres på. 43 procent af eleverne tager ofte fat på problemerne ved hjælp af planlægning, 40 procent bebrejder sig selv, mens store minoritetsgrupper opfører sig aggressivt eller opgivende. De sidstnævnte oplever læringsmiljøet negativt:

»Lærerne møder måske de konstruktive elever på en mere positiv og støttende måde«, siger Elin Thuen og konkluderer, at lærerne altså er med til at skabe gode og dårlige læringsmiljøer for eleverne gennem måden, de møder dem på.

Artiklen »Behandlar elevane ulikt« findes i tidsskriftet »UniverS« 02/07, som kan downloades på www.uis.no/nyheter/univers Elin Thuens ph.d.-afhandling »Learning environment, students' coping styles and emotional and behavioural problems« kan downloades på forskningsdatabasen http://bora.uib.no/