Anmeldelse

Børn med særlige behov

Børn med særlige behov

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udgifterne til specialundervisning stiger. Samtidig er der meget fokus på muligheden for at beholde børn med særlige behov i de almindelige skoleklasser frem for at henvise dem til specialpædagogiske tilbud. Det giver store udfordringer for de involverede lærere. I den anledning præsenterer bogen "Børn med særlige behov" væsentlige input til forståelse for børn med særlige behov. Der er konkrete, praktiske og anvendelige redskaber til undervisningen i de almindelige klasser og håndtering af vanskelig adfærd.

Fakta:

Titel: Børn med særlige behov

Forfatter: Helle Overballe Mogensen

ISBN: 9788777066856

Pris: 258 kroner

Sider: 136 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Sigtet for Helle Overballe Mogensen er, hvordan den pædagogiske praksis for barnet med særlige behov udfolder sig i dagligdagen med 25 andre elever. Derfor er undertitlen også rammende: "En praksisguide i rummelighed".

Bogens force er de mange værktøjer, der bliver præsenteret. Helt konkret får du som læser forståelse for de problematikker, barnet kan have. Både gennem den korte teori og de cases, der løbende gennem bogen binder det hele sammen. Visuelt præsenteres løsningsmodeller på, hvordan læreren eller støttepædagogen kan søge at rumme eleven. Da der ofte sidder en eller to elever i hver klasse med specielle behov, rammer bogen plet. For det behov, læreren har, der skal rumme en elev med særlige behov, er redskaber til dagligdagen.

Jeg sidder dog tilbage med spørgsmålet, om lærerens ledelsesmæssige og psykiske kompetencer ikke kommer på en prøve, når et barn med særlige behov skal rummes? Hvordan finder man tid til tiltagene i en travl hverdag, og hvordan kan man som person selv mentalt rumme et barn med særlige behov? Når det er sagt, har bogen sin helt klare berettigelse og styrke som en praksisguide i rummelighed. Både som overordnet forståelsesramme og som et opslagsværk til den daglige praksis.