Anmeldelse
Fagsnuden nummer 1/2007
Fagsnuden nummer 1/2007
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Fagsnuden" er et specialpædagogisk tidsskrift, der udkommer en til to gange årligt. Tidsskriftet udgives af Djurslandsskolen og indeholder primært beskrivelser fra den specialpædagogiske praksis. Specialskoler, som er den primære målgruppe, får det tilsendt, men det kan også downloades fra nettet på www.djurslandsskolen.dk
Fakta:
Titel: Fagsnuden nummer 1/2007
Pris: 50 kroner
Sider: 50 sider
Type: Tidsskrift
Forlag: Djurslandsskolen
I lederen diskuterer skoleinspektør Jesper Juel Pedersen begrebet nærhed i relation til inklusion. Specialundervisning skal gives i forhold til et nærhedsprincip og mindst mulig indgriben. Nærhed er ikke alene geografisk, det betyder også, at det enkelte barn oplever anerkendelse og ligeværdige relationer. Derfor er der behov for undervisningstilbud rettet mod børn og unge med specielle behov.
Tidsskriftet indeholder en række praksiseksempler. Lærer Karen Marie Dalgaard og fysioterapeut Susanne Vestergaard Hjermitslev beskriver erfaringer med undervisningsprogrammet M.O.V.E.: Mobility opportunities via education. Der arbejdes med livsmål i forhold til motorisk udvikling med hensyn til at sidde, stå og gå. Der opstilles livsmål og handleplan i forhold til disse. Forældrene inddrages i fastlæggelsen af mål.
I flere indlæg tages evaluering i specialskolerne op. Det omfatter erfaringer med logbog i en effektundersøgelse af specialundervisning og brugen af fotografier samt tekst som dokumentation af effekten i en elevs undervisningsforløb.
"Fagsnuden" er letlæst og giver en række praksiseksempler fra specialskolernes hverdag.