Anmeldelse

Taler for mig selv PLUS

Taler for mig selv PLUS

Med tegninger, tekst, tale, tegn til tale, rim og melodier øves sproget

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med inspiration fra England udgives et spændende materiale beregnet til handicappede børns sprogudvikling. Materialet består af en håndbog på otteogtyve sider, to gange tolv billedkort med tekst under billedet og fraklippet tekst, som eleven selv kan anbringe, en malebog på tyve sider, der indeholder historierne "Spise" og "Boldleg", samt en cd.

Fakta:

Titel: Taler for mig selv PLUS

Type: Diverse

Forlag: Inclusion

Cd'en indeholder fire hovedaktiviteter: Billedkort, spil, historier og børnerim. Det er muligt at udskrive billedkort, historier og tegninger i sort/hvid eller farve. Der er tres billedkort. Ordene udtales, skrives, læses op og vises som tegn til tale. Spillene består af aktiviteter med lyde, tællelege, farver, træning af forholdsord og parring af billeder: "Find den anden halvdel af elefanten".

Der er femten "historier" fordelt på to niveauer med "sætninger" på op til tre og fire ord. Historierne er illustrerede, og det meste af handlingen formidles via billedet. En historie på niveau ét lyder: "Spise - tager tallerken - tager juice - tager kiks - sidde ned - spise kiks - juice er væk - alt er væk". Teksten skrives under billedet, læses op eller formidles via videoen med tegn til tale. Som man kan se, er det ikke en egentlig historie, men snarere et handlingsforløb. Det undrer mig, at man i denne og mange af de andre tekster blander udsagnsordenes navnemåde og nutid. Det havde været bedre rent sprogligt med nutid i hele teksten.

Afsnittet med de otte børnerim er meget charmerende. Rimet præsenteres med billeder og tekst, der derefter læses op eller formidles med tegn til tale. Til slut animeres historien med en dejlig lille tegnefilm og den tilhørende melodi. Der kan arbejdes med rimene på flere niveauer, idet dele af teksten udelades, og barnet fuldfører rimet. Disse rim og animationer vil kunne nydes af børn på mange udviklingsniveauer og vil givet også gøre lykke i en almindelig daginstitution.

Teksten kan bruges til ordbilledlæsning som led i sprogindlæringen. Der øves ingen angrebsteknikker med henblik på læsning.

Illustrationer og tegnefilm er klare, tydelige og glade. Programmet er nemt at installere og betjene. Skolelicensen ligger i den dyre ende.

Det er et godt og spændende program, der anbefales til taleundervisning af handicappede børn.