Anmeldelse
Normalitet og afvigelse
Normalitet og afvigelse
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Normalitet og afvigelse - gammelkendte begreber i den pædagogiske verden - men her præsenteret i en bog, der er en introduktion til faget specialpædagogik. Forfatteren har bearbejdet en række forelæsninger for tidligere studerende på Institutt for specialpedagogikk i Oslo.
Fakta:
Titel: Normalitet og afvigelse
Forfatter: Ivar Morken
Pris: 269 kroner
Sider: 240 sider
Type: Bog
Forlag: Akademisk Forlag
Som læser skal man holde tungen lige i munden, for her bliver gået til biddet med udredning af en række af fagets grundbegreber. Forfatteren forbinder den faglige identitet, der knytter sig til specialpædagogik, med faget pædagogik og indleder med en særdeles grundig udredning af fagenes flydende grænser og mulige sammenhænge. Også centrale begreber som integration, inklusion og kulturbegrebet bringes befriende kritisk og grundigt i spil. I den forbindelse lægger forfatteren ikke skjul på, at bogens ståsted er den samfundsmæssige/kulturelle opfattelse af funktionsnedsættelser set i forhold til det mere klassiske diagnostiske perspektiv.
Et centralt kapitel omhandler en udredning af begreberne afvigelse, funktionsnedsættelse og indlæringsvanskeligheder.
Bogen stiller flere spørgsmål, end den besvarer, ja faktisk er det en slags programerklæring fra forfatteren, at "spørgsmål er mere grundlæggende end svar". Og helt i den ånd handler et afsluttende kapitel om klassiske spændingsforhold og dilemmaer i specialpædagogikken. Det gør den til en meget velegnet studiebog, som det vil være oplagt at bruge i forbindelse med en introduktion til det nye linjefag specialpædagogik i læreruddannelsen eller af lærere, der læser på diplomuddannelserne.