Skoleaftale

"Vi skal tage mange flere skridt i dén retning, men nu er vi i gang", siger Thomas Gyldal Petersen

KL ser gode takter i ny aftale – men understreger, at man nu vil ”grave dybere ned i økonomien”

Der er generelt pæne ord fra KL om den nye skoleaftale. Men udvalgsformand understreger, at KL de kommende uger vil kigge nærmere på økonomien i aftalen. ”For pengene skal passe”, lyder det.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Vi er rigtig glade for, at ministeren og forligspartierne har lyttet så meget til skolens parter, som tilfældet er”.

Sådan lyder den umiddelbare reaktion fra formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen på dagens nye skoleaftale i en pressemeddelelse. 

Ifølge ham er aftalen ”et godt første skridt i den rigtige retning mod en skole, som kan mere for flere”. 

Men KL’s skoleformand understreger samtidig, at man vil bruge den nærmeste fremtid på at kigge nærmere på økonomien i aftalen.

”Det er afgørende, at der følger økonomi med, når vi skal styrke folkeskolen. Vi vil grave dybere ned i økonomien, for pengene skal passe. Og det vil vi helt sikkert få brug for at tale mere med regeringen om”, siger Thomas Gyldal Petersen.  

Han ærgrer sig desuden over, at partierne er blevet enige i, at der skal indføres muligheden for at oprette juniormesterlære i 8. og 9. klasse, hvor elever en til to dage om ugen skal kunne tilknyttes en virksomhed eller praktiske undervisningsforløb på en erhvervsuddannelse, FGUinstitution eller evt. den kommunale ungdomsskole.

Thomas Gyldal Petersen er heller ikke tilfreds med de nye bindinger, som tilfører flere valgfagstimer på elevernes skemaer. Han havde i stedet håbet på, at man havde givet den enkelte skole frihed til at lave sine egne laver løsninger.

Til gengæld er det godt, at man på lang sigt vil også vil se på folkeskolens prøver, når man fornyer fagene, lyder det fra  Thomas Gyldal Petersen.