Skolebestyrelser der
gør en forskel - Opgaven, rammerne og de bagvedliggende strukturer
Forfatter: Kirsten Birk Lassen
311,25 kroner
232 sider
Forlag: Dafolo
I filmen ”
Fædre og mødre” instrueret af Paprikas Steen, som havde premiere for nylig, bliver
skolens samarbejde med forældre spydigt hudflettet. Film, der har fået
særdeles blandede anmeldelser, latterliggør forældrene uden at tage
forældresamarbejdets problem alvorligt, uden empati og uden ordentligt
sagkendskab. Derfor rammer den ved siden af og appellerer kun til det billige
grin.
Samtidig har
forskere med akademisk distance til skolen stillet det spørgsmål, om det er
nødvendigt med så meget forældresamarbejde. Kan forældre overkomme det, og er
det ikke læreren, der skal tage mere ansvar og styre? I forbindelse med
skolereformen blev klasselærerfunktionen reduceret og lærernes
tjenestetidsaftale levnede ikke megen plads til omsorgsfuldt
forældresamarbejde. Også fra lovgivernes side er skole-hjemsamarbejde
nedprioriteret.
Denne bog svarer sagligt og med personligt
engagement på disse emner med hovedvægten på arbejdet i skolebestyrelser.
Forældrenes samarbejde med skolen og de forældrevalgtes virke i en
skolebestyrelse skal først og fremmest støtte elevernes læring og trivsel. Ikke
som i filmen være en selskabsklub for forældrene. Samarbejdet med forældrene
omkring den enkelte klasse og det enkelte barn er en af de demokratiske kronjuveler
i folkeskolen, da den er noget, der er helt specielt for Danmark.
Men bogens
hovedærinde er først og fremmest at informere om skolebestyrelsens arbejde. Skolebestyrelserne
skal forstå deres opgave fuldt ud og vide, hvordan de skal adressere deres
budskaber. De spilder deres tid ved at blande sig i forhold, de ikke har
kompetence til.
Annonce:
Forfatteren
gør opmærksom på et paradoks i forbindelse med skolebestyrelsens arbejde. Der
arbejdes i mange kommuner på, at civilsamfundet skal inddrages i et samarbejde
i forbindelse med løsning af opgaver. Og de forældrevalgte
skolebestyrelsesmedlemmer og eleverne er frivillige. Man ønsker at udnytte den
dynamik, der er i frivilligt arbejde, hvor spontanitet og begejstring sætter
bevægelser i gang. Samtidig vil det offentlige system målstyre ud fra deres præmisser.
Skole-hjemsamarbejdet er i høj grad skolebestyrelsens anliggende, og for dette område skal de udforme principper for, hvordan det skal foregå.
Skole-hjemsamarbejdet
er i høj grad skolebestyrelsens anliggende, og for dette område skal de udforme
principper for, hvordan det skal foregå. Det centrale emne for samarbejdet er
elevernes læring, udvikling og trivsel. De forældrevalgte
skolebestyrelsesmedlemmer skal ikke
blande sig i de professionelles område som undervisere, men de kan stille
spørgsmål til lærerne og skolens ledelse og være med til at udforme principper
for skolens overordnede arbejde og de værdier, man går ind for på skolen.
Hovedopgaven
for skolebestyrelsen er således at udforme principper og at føre tilsyn med, at de bliver overholdt. Skolebestyrelsen kan ved henvendelser på møderne
og til skolelederen også rejse spørgsmål om andre områder af skolens
virksomhed. De forældrevalgte skolebestyrelsesmedlemmer er ofte i nær kontakt
med forældrene og kan stille spørgsmål til forhold, de vil have opklaret.
Der er efter
min opfattelse en vanskelig opgave for skolebestyrelser at opstille principper, for hvad er et princip? Hvad vil et
princip for inkluderende fællesskaber og trivsel eller for en antimobbepolitik
eller for skole-hjemsamarbejdet egentlig sige? Skolebestyrelsens principper er
ikke skolens overordnede målsætning og heller ikke handlingsanvisende, da det
ville betyde, at skolebestyrelsen blander sig i lærernes praksis. Der er, så
vidt jeg kan se, en papirstynd afstand til didaktiske overvejelser og til
skolens målsætning, som principperne skal være i overensstemmelse med. Men
naturligvis kan det lade sig gøre at formulere principper, hvor
skolebestyrelsen markerer, hvilke værdier og prioriteringer den står for.
Skolebestyrelsen kan så føre tilsyn med, at principperne bliver overholdt,
ligesom den kan føre tilsyn med alle forhold på skolen.
Annonce:
Bogen er loyal over det gældende system og anbefaler, at skolebestyrelsen inden for de rammer, der er, skal få størst mulig indflydelse
Bogen er
loyal over det gældende system og anbefaler, at skolebestyrelsen inden for de
rammer, der er, skal få størst mulig indflydelse, blandt andet ved at bruge alle de
muligheder den har for at udtale sig om principielle spørgsmål. Den er også
meget konkret i sine udmærkede forslag til, hvordan skolebestyrelsen kan
arbejde og til, hvilke spørgsmål skolebestyrelsens medlemmer kan stille.
Igennem 25
år havde jeg som pædagogisk konsulent ved Fyns Amt haft kontakt til alle
niveauer i skolesystemet og arrangeret og også holdt kurser for
skolebestyrelser og forvaltninger. Jeg turnerede rundt sammen med professor i samfundsfag ved Aalborg universitet, Johannes Andersen, som meget
underholdende beskrev, hvorledes han i sin tid som skolebestyrelsesmedlem blev
marginaliseret trods hans høje, samfundsfaglige indsigt, så de væsentligste
emner på skolebestyrelsesmøderne kom til at handle om bagateller som elevtoiletterne. Han havde
dog også positive forslag, og han lagde først og fremmest vægt på
skolebestyrelsernes lovbestemte ret til at udtale sig og stille spørgsmål.
Et vellykket skolebestyrelsesarbejde står og falder med skolelederen.
Jeg er enig
med bogens forfatter i, at et vellykket skolebestyrelsesarbejde står og falder
med skolelederen. Min erfaring siger mig, at der hvor skolelederne og forvaltningerne
tager skolebestyrelsens demokratiske rettigheder alvorligt, opstår stor
tilfredshed og et frugtbart samarbejde. Betragter skolelederen og forvaltningen
forældrene som et tidskrævende irritationsmoment, vil der opstå frustrationer
og utilfredshed.
Forfatteren
har skrevet en saglig, velfunderet og konkret vejledning til, hvordan
skolebestyrelsen kan arbejde, og samtidig indføres man i skolesystemets
krinkelkroge og problemer. Den kan anbefales både til forældre, lærere,
skoleledere og forvaltninger.