Skoleudspil
Sådan så det ud, da Mattias Tesfaye under spørgetimen svarede Lotte Rod, at regeringen har foreslået en løsning til at korte skoledagen en time om dagen.
Tv fra Folketinget
Tesfaye lover en time kortere skoledag
- læs hvorfor der ikke er mange, der kommer til at opleve det
Ifølge ministeren indeholder regeringens skoleudspil ”en permanent løsning” til at korte skoledagen med en time om dagen. "Men det er der ikke mange børn, der ikke kommer til at opleve”, lyder en politisk reaktion.
Vi har ”foreslået en permanent løsning i forhold
til at afkorte skoledagen med sådan cirka en time om dagen”.
Sådan lød det forleden i folketingssalen fra børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S). Helt præcist i spørgetimen 15. november
som et svar på et spørgsmål fra Radikales undervisningsordfører Lotte Rod.
Svaret fra undervisningsministeren har undret redaktionen.
For i regeringens skoleudspil foreslår regeringen at reducere elevernes skoleuge
med en halv time. Altså meget mindre end en time om dagen.
Redaktionen har derfor spurgt ministeriet til, hvad
ministeren henviste til. Svaret er, at ministeren med sætningen henviste til
den mulighed, som skolerne allerede i dag har til at fjerne al understøttende
undervisning.
Siden corona har politikerne én gang om året forlænget skolernes
mulighed for at konvertere understøttende undervisning. Men den mulighed skal
nu være permanent, mener regeringen.
Sådan står der i udspillet
Ministeriet har svaret redaktionen, at ministeren henviste til følgende formulering i skoleudspillet:
”Hvis
det lokalt besluttes at afkorte al tiden til understøttende, svarer det til, at
skoleugens samlede længde fra børnehaveklassen til 9. klasse reduceres med
2.113 timer på tværs af alle klassetrin, når tiden til pauser medregnes, jf.
tabel 1. Det svarer til, at skoleugens længde i gennemsnit samlet set vil blive
afkortet med 5 timer om ugen i indskolingen, 5,2 timer på mellemtrinnet og 5,4
timer i udskolingen.”
Mellemregningerne i ministerens regnestykke
Matematikken bag Mattias Tesfayes udlægning er, at på en skole,
der i dag slet ikke har konverteret noget af den understøttende undervisning, og
som fremover vælger at fjerne al understøttende undervisning, vil det
kunne give eleverne en skoledag, der er en time kortere.
En ny undersøgelse fra Folkeskolen viser, at 69 procent af skolerne allerede har fjernet mindst en
halv time fra samtlige af deres elevers ugeskemaer. Og på 84 procent af skolerne
gælder det for mindst to tredjedele af eleverne. Kun fem procent af skolerne har
i dag ikke gjort skoledagen kortere for nogen af sine elever.
Undersøgelsen viser også, at mange skoler på nuværende
tidspunkt har planer om at korte skoledagen mere, end den er i dag. Men på 46 procent af skolerne svarer skolelederne, at nogle af deres elever
ikke kan se frem til kortere dage end i dag. Flere steder er årsagen,
at skolen allerede har fjernet al understøttende undervisning.
Var det et retvisende svar, Lotte?
Folkeskolen har spurgt Lotte Rod, om
hun mener, at det var en retvisende udlægning, ministeren præsenterede i sit
svar til hende.
”Der er i hvert fald mange børn, der ikke kommer til at
opleve, at skoledagen bliver en time kortere, når stort set alle skoler har
gjort skoledagen kortere”, siger hun.
Den radikale ordfører brugte spørgetimen til at spørge ministeren,
om regeringen havde planer om at tilføre penge til sfo’erne, når skolerne korter
i skoledagen, så der derved bliver behov for længere åbningstider i sfo’erne.
”Regeringen skal begynde at tage ansvar og få tilført penge
til det her. For skoledagen er jo blevet kortere stort set alle steder, uden
regeringen har betalt regningen for SFO’erne og klubberne”.
”Det er tarveligt”
Svaret var nej fra ministeren. I stedet vil han give
skolerne lov til at kunne bruge de ’sparede’ resurser fra kortere skoledage til at dække
omkostningerne til de ekstra åbningstimer. Det er en virkelig dårlig løsning,
mener Lotte Rod.
”Det
er tarveligt, fordi det gør det jo til en lokal kamp mellem skolerne og
fritidstilbuddene. Og vi ender i en situation, hvor skolerne ikke får de
tolærertimer, de har brug for, og at sfo’erne og klubberne bliver dårligere. Så
taber børnene jo dobbelt”.