Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Jakob Petersen, Ungdomsskoleleder på Vejen Ungdomsskole
Udvikling sker i sammenhænge, og vi har på Vejen Ungdomsskole alle muligheder for at skabe sammenhæng og værdifulde fællesskaber mellem skole, job og fritid for alle – også unge på kanten. Målet for vores unge i vores to heltidsundervisningstilbud er, at de efter endt forløb, har opnået ressourcer, kompetencer og psykisk robusthed, så de er bedre stillet til at klare deres videre færden ud i livet, og ikke mindst komme i uddannelse eller beskæftigelse.
I vores heltidsundervisning har vi to forskellige opkvalificerende og afklarende forløb, som tilstræber at vores unge får skabt eller genskabt stabilitet i hverdagen, samt får en forståelse af deres egen påvirkning på livssituation/mistrivsel. De to tilbud er tæt forbundne i sig selv, hvis man falder fra det ene kan man være i det andet - men også med vores almene hold, ungdomsklubber og det omgivende samfund er tæt forbundne med vores arbejde med de unge. Målgrupperne i vores to tilbud minder meget om hinanden, men da vi oplevede at fraværet hos en gruppe af unge i Motivation, Bevægelse og Læring (MBL) blev større og større, valgte vi at udvide heltidsundervisningen med Motivation, Bevægelse og Udvikling Ung – og det har vi ikke fortrudt!
Vores unge i Motivation, Bevægelse og Læring (MBL) og Motivation, Bevægelse og Udvikling (MBU Ung) er alle mellem 14 og 18 år, og det er unge mennesker der af mange forskellige årsager er i mistrivsel, og derfor ikke lykkedes med at være i et alment skole/uddannelses forløb. Vi har unge der har isoleret sig hjemme, fordi de har ondt i livet, og ikke føler sig gode nok. Dem som er angste og føler sig alene i verden. Dem som har opgivet sig selv, og ikke længere magter at stille op til en fiasko, og dem som vil have god gavn af et tilbud, hvor de selv er i centrum. Hvor deres selvværd øges, og de opnår en større agenthed i eget liv, og dermed får lyst til at tage sig selv og sin situation alvorlig. Vi tager ikke unge der er i aktiv misbrug, men vi venter gerne på dem.
Kort sagt er Vejen Ungdomsskoles heltidsundervisning for de unge der af forskellige årsager ikke har været i skole gennem kortere eller længere tid, også for dem, hvor det har udviklet sig til skoleværring. Vi har til formål, at tilbyde samt fastholde de unge, der er i mistrivsel, i et sammenhængende forløb, der vil styrke deres livskvalitet, i samarbejde med kommunens andre aktører på Ungeområdet.
Motivation, Bevægelse og Læring
I MBL arbejder vi med mange af de tanker som ligger bag intensive læringsforløb, som eksempelvis Løkkefondens ”DrengeAkademi”. MBL er prøveforberedende i dansk, matematik og engelsk – og alle eleverne slutter af med eksamen på enten 9. eller 10. klasses niveau. Vores unge er mellem 14 og 18 år, og de kan have psykiske problemer, eller et højt skolefravær og derfor er i fare for at falde uden for uddannelsessystemet. Flere af vores unge kan have en sag og der er tværfaglige samarbejde mellem skole og socialrådgiver.
Vi tager altid udgangspunkt i den unges resurser, kompetencer og ejerskab til egen fremtid – dette kræver en tæt kontakt og dialog mellem læringsleder, elev og forældre/netværk. Vi har fast struktureret samtaler om karaktertræk (livsduelighed) og elevens faglige progression hver 6. uge efter en fast skabelon, hvilket skaber et fælles 3 om succesoplevelser ved faglig progression og forståelse, efter tydelige mål og mening i det stærke fællesskab.
Selve undervisningen er bygget op om en ensartet struktur lige meget om der bliver undervist i dansk, engelsk eller matematik. Eleverne træder ind i faglokaler, så vi har et lokale til dansk, et til matematik og et til engelsk. Dette giver en fremragende mulighed for læringslederne for at sætte deres personlige præg på lokalerne, og skabe ejerskab til faget. Hver time starter med et tjek ind i forhold til eksempelvis elevens energiniveau: ”Hvor klar er jeg til at lære?”, eller lignende, på en skala fra 1-5. Eleverne kan altid tilgå undervisningen på tre forskellige måder: Digitalt, praktisk og analog. Der er også mulighed for varieret arbejdspositioner/arbejdsmiljøer i lokalernes fleksible indretning, hvor man kan stå, ligge eller sidde som det nu passer eleven bedst. Vi ser altid efter tegn på forbedringer – og hylder succeserne!
Motivation, Bevægelse og Udvikling, Ung
MBU Ung er for yderst sårbare unge og flere af dem har dobbeltdiagnoser. Fx autisme, angst, spiseforstyrrelse og depression med i bagagen. Flere af de unge kommer fra udsatte familier hvor der er psykisk sygdom/misbrug blandt forældrene, og flere i gruppen har været udsat for seksuelle overgreb samt vold i barndommen. De har udviklet et massivt forsvar, som vi med tiden for lov til at kigge ind bag.
Når vi tager deres livsfortællinger i betragtning, giver det god mening at de har været i alt for store overkrav i folkeskolen, og dermed udviklet et massivt fravær/skoleværring.
Hvis vi husker på, at vi alle som små nyfødte overlever på kontakt til en omsorgsperson og mad, så er det paradoksalt nok noget af det som de unge der visiteres til MBU Ung har fjernet sig fra. De har udviklet en overlevelsesstrategi hvor kontakt til andre er så angstprovokerende fordi de har været i overkrav, så isolation hjemme er blevet deres ”safe zone”, deres trygge base. Som desværre med tiden bliver mindre og mindre.
De opgiver sig selv, og de er blevet opgivet i skolen. Så det første skridt i MBU-Ung er at få dem ”vækket til live igen”, få dem til at få øje på deres håb og drømme, som de for en stund har måtte lukke ned for.
Det er meget positivt at se de unge blive en del af et fællesskab igen. De begynder at leve, de får dannet nye relationer og de får lyst til at være sammen i fritiden. De får lyst og mod til at få undervisning igen, og de vil gerne livet.
MBU-Ung har til formål, at tilbyde samt fastholde de unge, der er i mistrivsel, et sammenhængende gruppeforløb, der vil styrke deres livskvalitet. Et gruppeforløb i en lille gruppe, som vil give dem en følelse af fællesskab samt et sted at høre til.
Læs mere om Vejen Ungdomsskole her:
https://vejenungdomsskole.dk/forside