Anmeldelse

Godt, men meget teksttungt system

Et komplet system - næsten for komplet. Husk at der skal være plads til forsøg, undersøgelser og eksperimenter, når du laver din årsplan.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Xplore Natur teknologi 6 - 2. udgave

Forfattere:  Poul Kristensen, Martin Sloth Andersen, Ulla Hjøllund Linderoth og Tommy Rasmussen

Se  Webshop - GO Forlag for priser

Serie: Xplore

GO forlag

Med 2. udgave af Xplore Natur/teknologi 6, elevbog, elevhæfte, lærevejledning og website er Xplore-systemet til alle klassetrin nu opdateret og revideret i forhold til fagmål, læseplaner med videre. Indhold er revideret og opdateret og nye emner er kommet til. Elevbog og websitet indeholder seks emner: 'Skoven forandrer sig', 'Din krop og din sundhed', 'Energi og råstoffer', 'Den urolige klode', som er et opdateret kapitel fra den tidligere udgave, 'Lys og lyd' og 'Mennesker og teknologi'.

Website kan anvendes uafhængigt af elevbog. Website indeholder samme emner som elevbog: opgaveforslag, lærervejledning, mediebank med illustrationer og foto, leksikon med faglige forklaringer af de enkelte emner, årsplanforslag med mere. Der kan desuden tilkøbes en e-bogsudgave som digital bladrebog til elevbrug og til fælles gennemgang på storskærm.

Xplore Natur/teknologi 6 vil, som alle andre lærebogssystemer, gerne indeholde ’den fulde pakke’, det vil sige være fuldt dækkende, så underviserne kan læne sig tilbage og ophøje indholdsfortegnelsen til klassens årsplan. Og det er selvfølgelig det eneste, man som lærer, ikke må. En af vores store matematikdidaktikere, Mikael Skånstrøm, rejste for år tilbage rundt med et fagligt oplæg, som havde overskriften ’Riv 25% af bogen ud’. Pointen var og er, at vi skal have elimineret store dele af  røv til sæde-undervisningen for at skabe læring. Det er der i den grad stadig behov for.

Der er dog også vigtige argumenter for at bruge lærebogssystemer i natur/teknologi, syntesefaget, som består af elementer fra biologi, naturgeografi, geologi, kulturgeografi/samfundsfag, fysik og kemi. Det er de færreste lærere, der er så bredt fagligt funderet, at de er kompetente til at undervise i alle fagets områder. Mikael Skånstrøms forslag med at rive 25 procent af bogen ud, kan derfor for natur/teknologi-fagets vedkommende omformuleres til ’mindst 50 procent, og gerne meget mere, af undervisningen skal flyttet udenfor eller ind i laboratoriet’.

Xplore Natur/teknologi 6 er, som alle de andre forlags nyere natur/teknologi-systemer, meget teksttung. Det stiller både store krav om gode læsekundskaber hos eleverne og tager meget undervisningstid og flytter automatisk fokus fra undersøgelser og forsøgsarbejde. Det er vigtigt at holde sig for øje, at faget er, og skal, være et undersøgelsesbaseret fag, fyldt med undersøgelser, forsøgsarbejde, ekskursioner med det klare mål at afmystificere både natur og teknologi. Systemet indeholder heldigvis også masser af oplæg til praktisk arbejde.

Alt i alt fremtræder Xplore Natur/teknologi 6 som et helstøbt læremiddel med god guidning af den uerfarne lærer til at udføre en engageret undervisning med forsøgsarbejde og eksperimenter i fagets ånd. Det er blot vigtigt at give tid og plads til dette. Så skip hellere 25 procent af der står i bogen.