Ved jubilæet mødtes Louise Adrian (tv) med sin tidligere klassekammerat Helle Pedersen til en snak om skoletiden.Foto: Mads Strømme
Tidligere elev på sangfolkeskole: Sangen gav energi til at klare de andre fag
Louise Adrian gik på den allerførste årgang med pigekor på Sankt Annæ Gymnasieskoles grundskole fra 1973. Hun elskede de mange sangtimer i skolen, hvor diverse skel blev udvisket, og ’man var i familie med alle på en gang’. Og sangen har fulgt hende til i dag, hvor hun synger med indsatte i fængsler.
250 tidligere elever mødte op, da Sankt Annæ Gymnasieskole i april fejrede 50-året for den første årgang med pigekor. En af dem var Louise
Adrian, som startede i 3. klasse på skolen i 1973.
Annonce:
”Jeg kan huske, at jeg ikke havde tænkt så meget over i 1.
og 2. klasse, at de andre elever ikke kunne synge. Ikke før jeg begyndte på Sankt
Annæ, for der gik det op for mig, hvor fint og rent, det kunne lyde. Jeg
husker det som en vidunderlig overjordisk fornemmelse, når vi sang sammen, som
jeg ikke vidste eksisterede før. Det føltes, som om ens sjæl faldt til ro,
fordi alle ramte de samme toner”, fortæller hun.
Den følelse stod hun med igen, da hun til jubilæet den 21. april
sang sammen med veninderne fra for 50 år siden og de 240 nuværende elever i
pigekoret.
”Det var en følelse af at være i familie med alle på en gang.
Det har skabt venskaber, som jeg har haft lige siden, og det er musikken som
har holdt os sammen. Jeg blev utrolig rørt af at synge med pigekoret igen. Jeg
ville ønske, at alle børn oplevede den rigdom, det er at skabe noget sammen i
skolen, uanset om det er sang eller idræt eller en anden kreativ aktivitet”, siger
hun.
I koret forsvinder de sociale skel
Annonce:
Hun husker ikke optagelsesprøven i 1973 som noget stort. Hun
skulle synge ’Jeg ved en lærkerede’, klappe rytmer, gentage nogle intervaller
og så en tur til halslægen, som skulle vurdere, om hun kunne tåle at synge meget.
Begge hendes forældre var musikalske, og både hun og hendes søster kom ind på
skolen. Hun følte på intet tidspunkt, at det var forbundet med præstation at
begynde på en skole med særligt fokus på sang.
”Jeg følte med det samme, at her havde jeg hjemme. Der var
morgensang, fællessang og hørelære. Ligesom nogle børn synes, at det er sjovt
at lære engelsk, så syntes jeg, at nodelære og teori i børnehøjde var vildt
spændende, og jeg kunne ikke få nok. Jeg ved, at der var andre, der syntes, at
det var for meget, men for mig var der aldrig et tidspunkt i skolen, hvor jeg
syntes, vi havde for meget sang”.
Gennem skoletiden udviklede det sig fra interessen for hørelæren
til toneuniverset og klange og derefter til teksterne.
”Jeg føler, at jeg hele min barndom havde en sang eller
tekst på hjernen. Jeg kunne vågne op om natten med en strofe på læberne. Det
blev en passion og energi til at klare alle de andre fag, som jeg syntes var
mindre sjove. Jeg kunne overleve det, når sang var så fedt”, fortæller hun.
Annonce:
Sangfællesskabet betød også meget for det sociale i skolen,
husker Louise Adrian.
”Jeg følte mig allerede som lille lidt kikset. Jeg var lille
og rødhåret, en man drillede, fordi jeg ikke havde dyre tøjmærker. Men i
samværet omkring musikken blev alle skel udvisket. Når man skabte noget sammen,
forsvandt alt det med udseendet, hvor klog man var, og hvilke sociale lag, men
kom fra”.
Hun mener det handler om, at man, når man synger sammen, kun
er i det at synge og lytte til hinanden.
”Når man synger i kor, har man brug for hinanden, for man
ved godt, at det sus kan man ikke skabe alene. Og så er det ligegyldigt, om
der er en, der lugter eller en, der er pænere end en anden”.
Annonce:
Noget vigtigt går tabt, hvis sangen forsvinder i skolen
Louise Adrian har aldrig sluppet sangen. Mens hun gik på
skolen, blev hun mere og mere interesseret i korledelse, fordi hun havde øre
for, hvad der sket overalt i koret. Da hun kom ud efter skolen, var det lidt af
et chok at opleve den virkelige verdens korsang, men hen ad vejen fandt hun ny tilgang
til sangen gennem formidlingen.
Hun gik på rytmikpædagoguddannelsen og havde derefter musik som
hovedfag på universitetet, tog organisteksamen, og nu har hun har arbejdet med korledelse
i mange år. Hun er meget bevidst om, hvad mængden af sang i folkeskolen har
givet hende i de seneste 50 år.
”Jeg synes, at man skulle have morgensang på alle skoler. Det
er en kæmpe rigdom, også for dem, der ikke er vant til det. Det er noget kulturelt
og et fællesskab, som vigtigt at bibeholde i dannelsen af os alle sammen”,
siger hun.
Annonce:
Fra år til år i arbejdet med sang har hun kunnet mærke,
hvordan de fælles referencer til sange er forsvundet.
”Engang kendte alle ’I østen stiger solen op’. Det er der ingen,
der gør i dag. Der er kun radiohits, men der er så mange, at alle ikke har hørt
det samme. Jeg synes virkelig, der går noget tabt, hvis vi ikke har fokus på
sang i undervisningen. Også hvis det er til fordel for at spille instrumenter,
for sangen kan noget særligt”.
I dag arbejder hun blandt andet med at synge med indsatte i
fængsler.
”Det er en rigdom for dem at synge sammen. De er spærret ind
på alle mulige måder, og de har mange udfordringer, men sangen giver dem et
indre univers, som ingen kan tage fra dem. Sangen ejer man selv indeni, og når
ked af det, så kan man tage den frem og finde glæde igen”.